Containerverlies is toch geen afval, besluit rechter in ‘APL England’-zaak

Kapitein vervolgd

De 44-jarige kapitein van het containerschip ‘APL England’ dat in mei 2020 tijdens noodweer vijftig containers verloor voor de kust van Australië, zal niet worden vervolgd voor het dumpen van afval in zee. Dat heeft een Australische rechter maandag besloten.

Het illegaal dumpen van afval was tot nu toe wel een van de twee aanklachten waarvoor de Australische justitie de kapitein wilde vervolgen, maar na maandenlange bestudering van de nodige wetteksten is de rechter tot de conclusie gekomen dat geen enkele regel hiertoe gelegenheid biedt.

Rechtszaak

De andere aanklacht, het varen met een ‘niet-zeewaardig’ schip, blijft wel overeind en daar zal de kapitein nog terecht voor moeten staan. De datum van de finale rechtszaak moet nog worden vastgesteld. De Maleisische kapitein werd in het voorjaar van 2020 al op borgtocht vrijgelaten en mocht de digitale zitting van maandag gewoon thuis vanachter de computer bijwonen.

Nadat destijds de vijftig containers overboord waren gevallen van de voor CMA CGM varende ‘APL England’, spoelde op Australische stranden allerlei containerlading aan, variërend van mondkapjes tot barkrukken.

Hoewel de Australische rechter die goederen nu niet langer officieel als vuilnis bestempelt, wil hij zich dus wel gaan uitspreken over de beschuldiging dat de kapitein destijds met een niet-zeewaardig vaartuig de zee op is gegaan. Australische getuigen en deskundigen presenteerden vorig jaar zomer al bewijsmateriaal, waaronder videobeelden en foto’s, dat moest aantonen dat het sjormateriaal van de ‘APL England’ ernstig verroest en volkomen onbetrouwbaar was.

Het containerschip werd in 2020, nadat de Australische onderzoekers het vaartuig hadden vrijgegeven, voor reparatie naar China gebracht en vaart anno 2022 in onze contreien: omgedoopt tot ‘ZIM Haifa’ vaart het op een dienst tussen Israël en Noordwest-Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Containerverlies is toch geen afval, besluit rechter in ‘APL England’-zaak | NT

Containerverlies is toch geen afval, besluit rechter in ‘APL England’-zaak

Kapitein vervolgd

De 44-jarige kapitein van het containerschip ‘APL England’ dat in mei 2020 tijdens noodweer vijftig containers verloor voor de kust van Australië, zal niet worden vervolgd voor het dumpen van afval in zee. Dat heeft een Australische rechter maandag besloten.

Het illegaal dumpen van afval was tot nu toe wel een van de twee aanklachten waarvoor de Australische justitie de kapitein wilde vervolgen, maar na maandenlange bestudering van de nodige wetteksten is de rechter tot de conclusie gekomen dat geen enkele regel hiertoe gelegenheid biedt.

Rechtszaak

De andere aanklacht, het varen met een ‘niet-zeewaardig’ schip, blijft wel overeind en daar zal de kapitein nog terecht voor moeten staan. De datum van de finale rechtszaak moet nog worden vastgesteld. De Maleisische kapitein werd in het voorjaar van 2020 al op borgtocht vrijgelaten en mocht de digitale zitting van maandag gewoon thuis vanachter de computer bijwonen.

Nadat destijds de vijftig containers overboord waren gevallen van de voor CMA CGM varende ‘APL England’, spoelde op Australische stranden allerlei containerlading aan, variërend van mondkapjes tot barkrukken.

Hoewel de Australische rechter die goederen nu niet langer officieel als vuilnis bestempelt, wil hij zich dus wel gaan uitspreken over de beschuldiging dat de kapitein destijds met een niet-zeewaardig vaartuig de zee op is gegaan. Australische getuigen en deskundigen presenteerden vorig jaar zomer al bewijsmateriaal, waaronder videobeelden en foto’s, dat moest aantonen dat het sjormateriaal van de ‘APL England’ ernstig verroest en volkomen onbetrouwbaar was.

Het containerschip werd in 2020, nadat de Australische onderzoekers het vaartuig hadden vrijgegeven, voor reparatie naar China gebracht en vaart anno 2022 in onze contreien: omgedoopt tot ‘ZIM Haifa’ vaart het op een dienst tussen Israël en Noordwest-Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement