Vaarschema’s containerrederijen wéér vaker in het water gevallen

Nieuw dieptepunt

De betrouwbaarheid van de vaarschema’s in de containerlijnvaart heeft in december een nieuw dieptepunt bereikt, meldt het Deense consultancybureau Sea-Intelligence.

In de maandelijks door het bureau opgestelde Global Liner Performance (GLP)-rapportage ging de punctualiteit van de lijnvaart opnieuw met meer dan een procent achteruit, wat betekent dat nog maar 32% van de havenaankomsten van containerschepen op tijd was. Nog nooit sinds Sea-Intelligence in 2011 begon met zijn metingen, mislukte het in de sector zo massaal om de geplande vaarschema’s te eerbiedigen.

Klad erin

Voordat de coronacrisis uitbrak, voer pakweg 80% van de containerschepen op tijd en ook eind 2020 haalde een meerderheid van de schepen zijn vaarschema gewoon nog, maar vorig jaar kwam de klad erin. De laatste maanden (november: 33,6%, oktober: 34,4%) wordt er steeds een slordige procent van het punctualiteitspercentage afgesnoept. Als de sector die ontwikkeling zou volhouden, vaart in de zomer van 2024 geen enkel containerschip meer op tijd.

De GLP-statistieken zijn gebaseerd op de prestaties van ruim zestig rederijen op 34 verschillende vaargebieden. Net als in voorgaande maanden had van de grote namen Maersk nog het beste cijfer, maar ook de Denen kwamen vaker te laat dan op tijd, met een punctualiteit van 46,2%. Hamburg Süd, dochterbedrijf van Maersk, scoorde 41,2%. MSC completeerde de top3 en zat ongeveer op het marktgemiddelde van 32%. Rode lantaarndrager was Evergreen met een betrouwbaarheid van 14,3%.

De gemiddelde vertraging van de schepen kwam in december uit op ruim een week: 7,33 dagen. Ook dat betekende een verslechtering ten opzichte van de in november gemeten 6,93 dagen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Vaarschema’s containerrederijen wéér vaker in het water gevallen | NT

Vaarschema’s containerrederijen wéér vaker in het water gevallen

Nieuw dieptepunt

De betrouwbaarheid van de vaarschema’s in de containerlijnvaart heeft in december een nieuw dieptepunt bereikt, meldt het Deense consultancybureau Sea-Intelligence.

In de maandelijks door het bureau opgestelde Global Liner Performance (GLP)-rapportage ging de punctualiteit van de lijnvaart opnieuw met meer dan een procent achteruit, wat betekent dat nog maar 32% van de havenaankomsten van containerschepen op tijd was. Nog nooit sinds Sea-Intelligence in 2011 begon met zijn metingen, mislukte het in de sector zo massaal om de geplande vaarschema’s te eerbiedigen.

Klad erin

Voordat de coronacrisis uitbrak, voer pakweg 80% van de containerschepen op tijd en ook eind 2020 haalde een meerderheid van de schepen zijn vaarschema gewoon nog, maar vorig jaar kwam de klad erin. De laatste maanden (november: 33,6%, oktober: 34,4%) wordt er steeds een slordige procent van het punctualiteitspercentage afgesnoept. Als de sector die ontwikkeling zou volhouden, vaart in de zomer van 2024 geen enkel containerschip meer op tijd.

De GLP-statistieken zijn gebaseerd op de prestaties van ruim zestig rederijen op 34 verschillende vaargebieden. Net als in voorgaande maanden had van de grote namen Maersk nog het beste cijfer, maar ook de Denen kwamen vaker te laat dan op tijd, met een punctualiteit van 46,2%. Hamburg Süd, dochterbedrijf van Maersk, scoorde 41,2%. MSC completeerde de top3 en zat ongeveer op het marktgemiddelde van 32%. Rode lantaarndrager was Evergreen met een betrouwbaarheid van 14,3%.

De gemiddelde vertraging van de schepen kwam in december uit op ruim een week: 7,33 dagen. Ook dat betekende een verslechtering ten opzichte van de in november gemeten 6,93 dagen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement