De operatie van P&O Ferries lag sinds donderdagochtend stil. Het bedrijf had alle schepen terug naar de havens geroepen in afwachting van een ‘grote aankondiging’.

Rond de situatie is nog veel onduidelijk. Naast de honderden directe ontslagen Bij P&O zijn er ook nog 2200 andere personeelsleden die wel in dienst kunnen blijven, mits er een oplossing wordt gevonden. P&O zegt de 800 zeevarenden extra te compenseren omdat er geen opzegtermijn in acht is genomen.

Stena Line

Stena Line laat weten dat er momenteel even veel meer vraag is naar zijn afvaarten. Met zes afvaarten per dag vanuit het Rotterdamse havengebied moet het volgens een woordvoerder wel lukken om veel vracht over te nemen. Maar sommige Stena-schepen zaten al vol. Als alternatief kunnen truckers ook kiezen voor branchegenoot DFDS die vanuit IJmuiden naar Newcastle vaart. Een andere optie is om naar het Franse Calais te gaan en daar een trein of ferry te nemen naar de overkant.

Door reisbeperkingen vanwege de coronapandemie heeft P&O financieel zware jaren achter de rug. Daar komen de sterk gestegen brandstofprijzen door de oorlog in Oekraïne bovenop. P&O stelt dat vorig jaar een verlies van 100 miljoen pond werd geleden, omgerekend zo’n 119 miljoen euro. Dat verlies werd weliswaar opgevangen door moederbedrijf DP World, maar de rederij laat weten dat de huidige situatie niet houdbaar is. DP World uit Dubai kocht P&O Ferries in 2019. De veerboten van het bedrijf varen jaarlijks ruim 30.000 keer.

Ontslaan

Eerder werd in verschillende Britse media gemeld dat P&O Ferries honderden zeevarenden zou willen ontslaan om hen te vervangen door buitenlands personeel. De regering van het Verenigd Koninkrijk zei al geschrokken te zijn van de mediaberichten. Het ministerie van Transport wilde daarom snel in gesprek met P&O Ferries. Als P&O zou wegvallen heeft dat niet alleen gevolgen voor de handel tussen Groot-Brittannië en het Europese vasteland. Ook bijvoorbeeld in de Ierse Zee moeten nu voor veel vrachtvaarten tijdelijk alternatieven worden gevonden.

Brancheorganisatie voor de transport TLN laat weten de situatie in de gaten te houden. Een woordvoerder zegt nog geen signalen te hebben ontvangen van grote problemen bij zijn achterban, maar hij wijst erop dat het nieuws nog vers is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement