De boten van P&O liggen momenteel allemaal aan de kade. P&O is de grootste van drie veerbootexploitanten op de route tussen Dover en Calais. Samen met de Eurotunnel, de spoorwegmaatschappij die de Kanaaltunnel exploiteert, is deze korte route goed voor 90 procent van het vrachtverkeer tussen Groot-Brittannië en de Europese Unie. P&O is ook een belangrijke speler in het goederenvervoer over de Noordzee en de Ierse Zee. Zo vaart P&O doorgaans ook tussen Rotterdam en het Britse Hull.

Britse exporteurs zeggen bezorgd te zijn over de gevolgen van de problemen bij P&O. ‘Als je P&O uit de vaart haalt, stort iedereen zich op de overblijvende exploitanten en worden die overboekt’, aldus de Britse belangenvereniging voor goederenvervoer Road Haulage Association. Daardoor zullen de kosten voor transporteurs stijgen, zo is de verwachting.

De Nederlandse ondernemersvereniging voor handel en logistiek, evofenedex, zei eerder al de gevolgen van het abrupte stoppen met de veerdiensten te vrezen met opstoppingen en lange wachttijden bij de terminals tot gevolg. De problemen bij P&O zorgen al voor extra drukte bij branchegenoot Stena Line.

Lees ook: Massaontslag bij P&O Ferries, schepen liggen voorlopig stil

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement