Verwacht wordt dat hij in de loop van de week met een pakket wetsvoorstellen komt om mazen in de wet te dichten, waarvan de ferryrederij gebruik heeft gemaakt om een fors deel van het vlootpersoneel op staande voet te ontslaan. Dit moet ervoor zorgen dat zeevarenden op ferries van en naar Britse havens niet onder het Britse minimumloon van 9,50 pond per uur betaald mogen worden.

Shapps kwam tot zijn uitspraken nadat Hebblethwaite tijdens een drieënhalf uur durende hoorzitting van een parlementaire commissie had toegegeven dat P&O Ferries bewust wetten had overtreden. Die bepalen dat de 178 jaar oude rederij het ontslagplan vooraf had moeten voorleggen aan de Britse regering, de betrokken vlaggenstaten en de vakbonden.

Schijnvertoning

‘We hadden besloten die partijen niet vooraf te consulteren omdat dit een schijnvertoning zou zijn geweest’, aldus de ferrybaas, die zelf 324.000 pond per jaar toucheert. Het Britse persbureau PA Media meldde dat P&O vorig jaar in een interne studie al concludeerde dat toepassing van de wettelijke consultatietermijn van drie jaar de rederij ruim 300 miljoen pond zou kosten en daarmee het voortbestaan van het bedrijf in gevaar zou brengen.

Hebblethwaite en CEO Jesper Kristensen van moederbedrijf DP World, die eveneens aan de tand werd gevoeld, betoogden dat minister Shapps eind vorig jaar tijdens een expositie in Dubai wel informeel is geïnformeerd. ‘We hebben toen laten weten dat er veranderingen in ons bedrijfsmodel op til waren.’

Vervangende werknemers

Verder wezen ze erop dat de beloning van de vervangende werknemers uit Oost-Europa en India van gemiddeld 5,50 pond per uur in lijn is met het internationale minimumloon, dat door zeevarendenbond ITF is uitonderhandeld. Zoals eerder gemeld had een enkele weken geleden in Malta opgericht uitzendbureau honderden Oost-Europese en Indiase zeevarenden opgelijnd om de ontslagen Britten te vervangen.

De Britse zeevarendenbond RMT organiseert deze week nieuwe demonstraties tegen de ontslagoperatie, in het bijzonder tegen de ‘crewing agencies’, internationaal opererende uitzendbureaus die de afgelopen decennia een steeds grotere rol in de arbeidsvoorziening in de mondiale zeevaart zijn gaan spelen. Onder meer het hoofdkantoor van Clyde Marine Recruitment in Glasgow, dat zichzelf omschrijft als ‘Europa’s grootste leverancier van maritiem personeel’, wordt het mikpunt van een demonstratie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement