Shapps presenteert naar verwachting in de loop van woensdag een wetsvoorstel, waarin de eisen aan de inzet van zeevarenden in Britse wateren fors worden aangescherpt. Daarin wordt in elk geval geregeld dat het Britse minimumloon van toepassing is, ongeacht onder welke vlag schepen varen. Verder zouden werknemers niet zonder raadpleging van vakbonden en autoriteiten collectief ontslagen mogen worden.

Goedkope uitzendkrachten

P&O Ferries heeft positief op die aankondiging gereageerd omdat dit voor ‘een gelijk speelveld’ zou zorgen. Het dochterbedrijf van DP World wijst erop dat nieuwkomer Irish Ferries op de Dover-Calais route vorig jaar wel toestemming kreeg om met goedkope uitzendkrachten te gaan varen. De rederij zegt verder dat 430 van de op straat gezette zeevarenden het ontslagaanbod hebben geaccepteerd en dat slechts 29 van hen hebben aangegeven dat niet te zullen doen.

Intussen heeft de kustwacht na het beslag op de ’European Causeway’ in het Noord-Ierse Larne ook de ‘Pride of Kent’ een uitvaarverbod opgelegd, omdat de ferry ‘niet zeewaardig’ zou zijn. Het schip is in Dover aan de ketting gelegd nadat inspecteurs gebreken hadden vastgesteld.

Prominente parlementsleden hebben er bij de regering op aangedrongen om P&O Ferries een ‘onbeperkte boete’ op te leggen omdat de rederij met het collectieve flitsontslag verschillende wetten heeft overtreden. Topman Peter Hebblethwaite heeft dit overigens volmondig toegegeven.

Sanering

Hij zei er bewust voor gekozen te hebben om de bonden niet, zoals verplicht, te raadplegen omdat dit voor dermate veel vertraging zou zorgen dat het voortbestaan van het bedrijf in gevaar zou zijn gekomen. Volgens hem maakte P&O Ferries momenteel op jaarbasis honderd miljoen pond verlies en is een sanering onvermijdelijk. Shapps heeft eerder laten weten dat hij vindt dat Hebblethwaite moet opstappen.

Intussen lijkt vooral Eurotunnel te profiteren van het feit dat het grootste deel van de vloot van P&O Ferries sinds de ontslagaanzegging op 17 maart stil ligt. Een woordvoerder van Eurotunnel zei dat het aantal boekingen sindsdien fors is gestegen, meer nog dan na opheffing van de corona-beperkingen. Concrete cijfers noemde hij echter niet.

P&O Ferries zegt overigens dat de rederij het ontslag van 800 medewerkers niet kan terugdraaien zonder dat het in abrupte financiële problemen komt. ‘De omstandigheden waardoor P&O deze beslissing nam zijn nog steeds van kracht’, schrijft Hebblethwaite in een brief aan transportminister Grant Shapps. ‘Voldoen aan uw verzoek zou het omvallen van het bedrijf betekenen en het verlies van de overige 2200 banen. Ik kan me niet voorstellen dat u een werkgever zou willen aanzetten om zijn eigen ondergang te bewerkstelligen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement