De merknaam heeft Lidl al eind februari laten registeren bij de EUIPO, het bureau voor intellectueel eigendom van de Europese Unie. Uit de inschrijving blijkt ook dat het niet alleen gaat om een containerrederij, maar dat de Duitse boodschappenprijsvechter ook kijkt naar ‘luchtvrachtvervoer, expeditie en afhandelingsdiensten’.

Het initiatief moet bestaande capaciteit bij containerrederijen en expediteurs ‘deels vervangen’, bevestigt de Lidl Stichting na eerste berichten in de Duitse vakmedia voor levensmiddelen.

De grootste grutter van Europa zegt verder dat het met de eigen rederij de gestegen volumes van verschillende productielocaties in de wereld in de toekomst ‘langdurig en deels flexibel zelf wil kunnen beheren’.

Details ontbreken voorlopig over de schepen, routes en afvaartlijsten, maar volgens Duitse scheepsmakelaars circuleert in de Duitse havens al enige tijd het hardnekkige gerucht dat Lidl reeds vanaf het midden van dit jaar met de eerste containerdiensten wil beginnen middels gecharterde schepen. Het zou daarbij om lijndiensten gaan tussen het Verre Oosten en de EU. Ook zou de supermarktketen al enige tijd op zoek zijn naar ervaren managers van rederijen in verschillende Duitse havens. Dat duidt erop dat de supermarktketen er geen gras over laat groeien.

Een miljoen teu

Lidl gaat met het opzetten van een eigen containercarrier een stuk verder dan andere grote verladers als Ikea en het Amerikaanse Costco. Die hebben als maatregel tegen de sterk gestegen containertarieven alleen eigen schepen gecharterd. De rest van de bedrijfsvoering, zoals de stuwage, brandstofinkoop en aan- en afvoer van containers, laten die grote ladingaanbieders over aan marktpartijen.

Volgens diverse experts in Duitsland kan Lidl in de startfase ook gebruik maken van zelfstandige Duitse scheepsagenten die verschillende rederijen vertegenwoordigen in de havens van Hamburg en Bremen.

Het is onduidelijk wat Lidl tot nu toe jaarlijks aan containerlading laat vervoeren door de bestaande containerrederijen, maar voorzichtige schattingen gaan uit van meer dan een miljoen teu. Het is te verwachten dat Lidl niet in zijn eentje zal optrekken, maar dat bijvoorbeeld ook de volumes van zusterbedrijf Kaufland worden ondergebracht bij de nieuwe eigen rederij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement