Dat heeft havenbeheerder Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) op basis van een vooronderzoek bekendgemaakt. Tachtig van de schepen hebben problemen gemeld met brandstofpompen en motoren, aldus MPA.

Het gaat om laagzwavelige stookolie, very low sulphur fuel oil ­(vlsfo), die een te hoge concentratie gechloreerde koolwaterstoffen bevatte. Volgens het controlebedrijf Veritas Petroleum Services (VPS) gaat het om ruim 140.000 ton. Een deel ervan was doorverkocht aan een andere brandstofleverancier, PetroChina International, die daarmee net als Glencore schepen heeft bevoorraad.

Ernstige schade

MPA meldt niet in welke periode de leveringen hebben plaatsgevonden, maar de havenbeheerder kreeg op 14 maart de eerste melding dat er iets aan de hand was met in Singapore gebunkerde brandstof. Volgens MPA voldoet de partij wel aan de internationale ISO 8217-norm en had Glencore de stookolie ook wel laten testen, maar niet op de aanwezigheid van gechloreerde koolwaterstoffen. Toen dat later wel gebeurde, was een deel al verkocht aan PetroChina.

VPS meldde al eerder zestig schepen te hebben geïdentificeerd die de vervuilde brandstof hebben ontvangen, en dat die tussen half februari en half maart met twaalf bunkerschepen is geleverd. Volgens het inspectiebedrijf hebben veertien schepen ernstige schade gemeld, maar zijn er sinds half maart geen nieuwe meldingen meer bijgekomen.

MPA zegt dat het gaat om het eerste geval van met gechloreerde koolwaterstoffen vervuilde brandstof in Singapore ‘in meer dan twee decennia’. De havenbeheerder zegt met de bunkersector te overleggen over extra controles van brandstoffen op ‘onaanvaardbare chemicaliën’. De Glencore-partij was een zogenoemde ‘blend’ waarin verschillende deelpartijen in een bepaalde verhouding worden gemengd zodat die aan internationale specificaties voldoet.

Het is niet de eerste keer dat Glencore, een van ‘s werelds grootste handelshuizen, onder vuur komt te liggen als leverancier van ‘bad bunkers’. Zo loopt er nog een juridische procedure van Maersk tegen het concern over leveranties uit 2018. De Deense rederij eist daarin zes miljoen compensatie. De ‘Maersk Sofia’ en ‘Maersk Aras’ liepen in dat jaar zware motorschade op, volgens Maersk door het gebruik van zwaar vervuilde, door Glencore geleverde brandstof.

Dead ship

Die brandstof bleek toen resten van kunststoffen, vezels, rubber, paraffine en vetzuren te bevatten. Als gevolg van de problemen viel de voortstuwingsinstallatie van de ‘Maersk Sofia’ midden op de Stille Oceaan uit en moest het als ‘dead ship’ naar Honolulu worden gesleept. Die zaak stond bepaald niet op zichzelf. In 2018 werden naar schatting honderdvijftig schepen de dupe van ‘bad bunkers’, waarbij filters verstopt raakten en brandstofinjectoren uitvielen. De eerste problemen ontstonden in Houston, maar het schandaal breidde zich al snel uit tot naar onder meer Panama en Singapore.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement