Ze stellen dat de Europese maritieme sector ‘een gouden kans’ heeft om mondiaal voorop te gaan lopen, maar dan moet het  Fit for 55 Klimaatpakket (55% minder CO2 in 2020 ten opzichte van 1990 – red.) wel worden aangescherpt. Ondertekenaars zijn onder meer de topmanagers van Euronav, Maersk Tankers, Siemens Gamesa en Trafigura.

Volgens het achttal, dat ook lid is van de Getting to Zero Coalition van 120 grote bedrijven, komt Brussel niet snel genoeg met nieuwe regelgeving. Concreet willen ze onder meer dat de Europese Unie een duidelijke doelstelling formuleert voor een emissievrije scheepvaart in 2050 en dat in 2020 minimaal 5% emissievrije brandstof wordt gebruikt.

Ten derde willen ze dat de EU de opbrengst van de CO2-heffing, die waarschijnlijk in 2024 wordt ingevoerd, aan de sector teruggeeft om te investeren in emissieloos varen. Een deel daarvan zou moeten worden ingezet om het prijsverschil tussen conventionele brandstoffen en duurdere emissievrije brandstoffen als waterstof en ammoniak te overbruggen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement