Deze beschuldiging komt van de Human Rights At Sea (hras). De mensenrechtenorganisatie noemt twee concrete voorbeelden van vrachtschepen, die door Russische strijdkrachten zouden zijn aangevallen.
Het Domicaanse stukgoedschip ‘Azburg’ zou op 3 april volledig zijn vernietigd bij een aanval toen het in de haven van Marioepol aan de kade lag. De bemanning zou daarbij vrijwel ongedeerd zijn gebleven omdat die tijdig van boord was gegaan. Bij een aanval op de bulkcarrier ‘Banglar Samriddhi’ uit Bangladesh zou wel een bemanningslid zijn omgekomen. Daarnaast zouden volgens onbevestigde rapportages nog minstens drie civiele schepen zijn aangevallen.
Vast in het gebied
Los van de aanvallen liggen er volgens hras zo’n honderd schepen met naar schatting duizend opvarenden vast in het gebied, vanwege Russische blokkades en het gevaar om op een mijn te lopen. Mogelijkheden voor een veilige evacuatie van bemanningen zijn er volgens de organisatie nauwelijks.
Hras gaat ervan uit dat de werkelijke omvang van het leed veel groter is: ‘De impact van de oorlog op zeevarenden en de scheepvaart kan pas worden vastgesteld als het conflict voorbij is’, aldus de organisatie in een uitvoerige verklaring. Die wijst erop dat aanvallen op schepen uit neutrale landen streng verboden zijn.
Ter verantwoording
De organisatie roept de internationale gemeenschap op om ‘krachtig op te treden en de Oekraïense aanklager, de aanklager van het Internationaal Strafhof en elke andere openbare aanklager en rechtbank te helpen om oorlogsmisdadigers ter verantwoording te roepen’. ‘Daarbij mogen oorlogsmisdaden tegen zeevarenden niet worden vergeten’, aldus hras.
Eerder vroegen de Hoge Commissaris voor Vluchtelingen van de VN, het Rode Kruis, Artsen zonder Grenzen en de International Maritime Organization in een gezamenlijke brief aandacht voor het lot van de zeevarenden. ‘Veel schepen hebben een tekort aan drinkwater, voedsel en medicijnen. De situatie van de opvarenden wordt onhoudbaar met ernstige risico’s voor hun gezondheid en welzijn’, schreven ze.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?