Volgens de congestiemonitor lagen voor de twee havens in totaal 103 containerschepen voor anker, tezamen goed voor 501.412 teu. De twee naburige Chinese megahavens zijn daarmee verreweg de grootste maritieme congestie-‘hotspot’. Het aantal schepen dat wel een plaatsje in de twee havens heeft weten te bemachtigen, is 88, tezamen goed voor iets minder dan een half miljoen teu. Shanghai kreeg de afgelopen weken te maken met strenge coronalockdowns.
Bij de volgende havens die op de wereldwijde congestiemeter het meest in het rood schieten, Los Angeles/Long Beach in de VS, liggen 39 containerschepen voor anker, goed voor ruim 325.000 teu. New York is derde met 19 wachtende schepen (175.000 teu).
Hamburg/Bremerhaven (15 containerschepen voor anker) en Rotterdam (12 stuks) staan ook in de congestie top-10. In Rotterdam is het aantal teu op de voor anker liggende schepen een kleine 100.000. Het aantal containerschepen dat wel in de Rotterdamse haven ligt is groter, 33 stuks, en heeft bijna 150.000 teu bij zich.
Doordat rederijen zijn begonnen om aanlopen in Shanghai te schrappen omdat er wegens de dichte fabrieken minder ladingaanbod is, begint de hoeveelheid wachtende schepen bij ’s werelds grootste containerhaven volgens Linerlytica de afgelopen week wel af te nemen. De analist stelt op basis van die observatie zelfs dat het erop lijkt dat de congestie er ondanks de grote hoeveelheid wachtende teu’s nog wel redelijk ‘onder controle’ blijft.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?