Het veilinghuis heeft met de internationale kunstvervoerder Crozier op de route Londen-New York een maandelijkse dienst opgetuigd waarbij zeecontainers exclusief worden vrijgemaakt voor het vervoer van kunstwerken. Eenzelfde dienst komt er tweemaandelijks tussen Londen en Hongkong. Daarbij wordt 60% van de containers gevuld door Christie’s zelf, terwijl de overige ruimte beschikbaar is voor deelladingen van kunstgalerieën.

Voor het internationaal vervoer van kunstwerken wordt normaliter het vliegtuig gebruikt, maar Christie’s zegt te hebben gezocht naar manieren om haar logistiek te verduurzamen, en door nu voor zee- in plaats van luchtvracht te kiezen, kunnen de emissies volgens het veilinghuis met 80% worden gereduceerd. Christie’s wil in 2030 haar kunsttransporten volledig uitstootvrij hebben gemaakt.

Simon Hornby, senior vice-president van Crozier Europe, vindt de samenwerking met Christie’s nu al smaken naar meer en denkt aan uitbreiding naar meer bestemmingen. Christie’s op haar beurt is zich ervan bewust dat varen langer duurt dan vliegen, maar rekent erop dat een verscheping gemiddeld twaalf dagen in beslag neemt. In de praktijk zal het veilinghuis vermoedelijk gaan merken dat de containerverschepingen wat meer tijd kosten. Alleen al de gemiddelde vertraging van containerschepen bedraagt de laatste tijd zeven dagen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement