Het Californische bedrijf in kwestie, Golden State Logistics (GSL), had zich er bij de Amerikaanse maritieme toezichthouder FMC (Federal Maritime Commission) over beklaagd dat het vorig jaar mei en juni aan Hapag-Lloyd D&D-kosten moest betalen voor het te lang in bezit houden van een aantal containers, terwijl de containerrederij zelf vanwege congestieproblemen helemaal geen ruimte had op haar terminals om die containers in ontvangst te nemen.

Een Amerikaanse rechter heeft nu bepaald dat Hapag-Lloyd inderdaad ‘willens en wetens’ in strijd heeft gehandeld met de Shipping Act en dat de FMC daarom in haar recht staat om boetes uit te delen. Het gaat om veertien overtredingen waarvoor de rederij per stuk nu 58.730 dollar boetegeld moet betalen.

Een veel zwaardere financiële bestraffing die door de FMC was geopperd, van 16,5 miljoen dollar, werd door de rechter niet nodig geacht. Van de boete die nu wordt uitgedeeld, gaat volgens haar al een voldoende afschrikkende werking uit die ervoor moet kunnen zorgen dat Hapag-Lloyd zich voortaan aan de regels houdt. De rechterlijke uitspraak in de Hapag-Lloyd-zaak wordt in de VS bovendien gezien als jurisprudentie voor het geval dat andere containerrederijen te hoge d&d-kosten in rekening brengen aan hun klanten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement