Peregrine Storrs-Fox, directeur Risk Management van TT Club, stelt dat met lithiumbatterijen, die worden gebruikt in elektrische auto’s, gebeurt wat vaak gebeurt met succesvolle technologieën: ‘De marktvraag heeft zich sneller ontwikkeld dan de bijbehorende veiligheidsregelgeving.’

Ondanks dat euvel werkt de meerderheid van de verladers netjes en doen ze wat nodig is om lithiumbatterijen te certificeren en om ze goed te verpakken, te labelen en aan te geven, aldus Storrs-Fox. ‘Een kleine, en eerlijk gezegd criminele, minderheid toont zich echter vastbesloten om de regels te ontduiken en brengt vracht in de supply chain die voor iedereen een groot risico vormt’, aldus de risicomanagementdirecteur.

Met name in ‘meedogenloze maritieme omstandigheden’ op vrachtschepen, waar de bemanningen onvoldoende in staat zijn om de enorme branden te bestrijden die door exploderende lithiumbatterijen kunnen ontstaan, zijn de gevaren volgens Storrs-Fox niet te onderschatten. Juist de louche batterijen die illegaal worden gefabriceerd en vervolgens heimelijk en ongecontroleerd de supply chain in verdwijnen, vormen daarbij volgens hem het grootste risico. Een groter bewustzijn van deze risico’s in de sector is volgens de TT Club-manager ‘cruciaal’ om het probleem te kunnen bestrijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement