Het schip kon eerder niet in Zweden terecht, maar dat was volgens Hoekstra niet omdat de Zweedse autoriteiten het schip weigerden maar omdat de Zweedse havenarbeiders zich verzetten tegen het aanmeren. Vanwege de Russische inval in Oekraïne weigert “één van de twee grootste Zweedse havenarbeidersvakbonden sinds 28 maart alle schepen met ‘een band met Rusland’ te lossen”, aldus de minister.

In Nederland geldt een verbod voor schepen die onder Russische vlag varen. Uitzondering daarbij is gemaakt voor brandstof en voedselproducten. Het betrokken schip is geregistreerd op de Marshall Eilanden en het heeft nooit onder een Russische vlag gevaren. Hoekstra zegt nu niet te kunnen verifiëren waar het schip is en of het daadwerkelijk naar Nederland wil komen.

Momenteel wordt volgens de minister geprobeerd de afnemer van de lading te achterhalen. Het kabinet wil daarna in gesprek gaan met deze afnemer. Het is vooralsnog niet gebleken dat het schip is gekoppeld aan een persoon of entiteit die op de sanctielijst staat. Om die reden en omdat de lading op de uitzonderingslijst staat, is er volgens Hoekstra geen juridische grondslag om het schip de toegang tot de Rotterdamse haven te weigeren.

Wel wil de minister met de haven kijken “of er een mouw aan te passen is” zodat het schip niet kan aanmeren. Een oproep van FNV aan het havenpersoneel om niet te helpen bij het aanmeren, noemt Hoekstra “hartstikke goed”.

Het kabinet wil zo snel als mogelijk van de import van Russische energie afstappen. Bedrijven zijn opgeroepen de import van Russische olie, kolen en gas zoveel mogelijk te beperken, benadrukt Hoekstra.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement