De Zweeds-Cypriotische magnaat John Frederiksen, die streeft naar een fusie met Frontline en daarin wordt gesteund door het huidige management, heeft intussen een belang van 10,92% opgebouwd in Euronav. Volgens zakenkrant De Tijd heeft hij recent ook 16,19% verworven in de Amerikaanse tankerrederij International Seaways.
De familie Saverys, die Euronav ooit oprichtte maar zich er had teruggetrokken, heeft haar belang in het beursgenoteerde Euronav weer verhoogd, grotendeels via de Compagnie Maritime Belge (CMB), maar ook via de familieholding Saverco. Het is intussen opgelopen tot 15,11%.
Blokkeringsminderheid
Wanneer ze alleen of samen met andere aandeelhouders 25% van de stemmen kunnen neerleggen op de algemene aandeelhoudersvergadering, kunnen de Saverys’s de fusie tegenhouden. Volgens de Belgische wetgeving is 25% voldoende voor een blokkeringsminderheid.
De Saverys’ hebben alvast drie kandidaat-bestuurders voorgedragen. Naast Ludovic Saverys gaat het om Bjarte Boe, een Scandinavische vertrouweling van de familie en om Patrick De Brabandere, voormalig financieel directeur van Exmar – gastankerrederij van een andere tak van de familie Saverys – en huidig bestuurder bij CMB. Euronav stelt de aandeelhouders voor om deze drie kandidaten af te wijzen en stelt zelf Steven Smith voor als nieuw bestuurslid.
Vlootverjonging
Intussen werkt Euronav aan vernieuwing van zijn vloot. Met en gemiddelde ouderdom van 6,6 jaar per schip (tegen 7,3 jaar voor deze actie) zou het nu een van de jongste supertankervloten wereldwijd zijn.
De rederij kocht voor 179 miljoen dollar twee in Zuid-Korea gebouwde supertankers, de Chelsea (2020, draagvermogen 300.000 ton) en de Ghillie (2019, 298.000 ton). Beide olietankers zijn uitgerust met een rookgasreiniger.
Ze verkocht ook vier van haar oudere grote olietankers uit 2011-2012 (Sandra, Sara, Simone en Sonia), met een beduidend grotere ecologische kielafdruk, samen goed voor 198 miljoen dollar. Euronav nam ook afscheid van de Suezmax Bari (bouwjaar 2005), die ze pas in 2019 in haar vloot had opgenomen, in het kader van een 50/50 joint venture.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?