De Duitse rederij, nummer vijf op de wereldranglijst, verwacht dit jaar een bedrijfsresultaat (ebitda) tussen de 14,5 en 16,5 miljard dollar te halen, 2,5 miljard meer dan eerder aangekondigd. Eerder deze week verhoogde het bijna drie keer zo grote Maersk zijn prognose met zes miljard tot dertig miljard dollar. Maersk is sinds begin dit jaar na MSC ‘s werelds tweede containerrederij.

Het opschroeven van de winstverwachting door de Duitsers lijkt wel voor een belangrijk deel ingegeven door de resultaten over het eerste kwartaal. Zowel het bedrijfsresultaat als de brutowinst (ebit) waren dit jaar ongeveer drie groot als vorig jaar. De ebitda schoot omhoog van 1,9 naar 5,3 miljard dollar, de ebit van 1,9 naar 4,8 miljard.

Het Japanse ONE, nummer zes van Alphaliners top-100, meldt over het afgelopen boekjaar eveneens glanzende resultaten. De nettowinst vervijfvoudigde bijna, van 3,5 tot 16,8 miljard dollar. Topman Jeremy Nixon waagt zich echter niet aan een prognose voor dit jaar. Volgens hem zijn de onzekerheden daarvoor te groot.

Bunkerprijs

‘Naast de economische tegenwind zien we veel volatiliteit op de handelsmarkten’, aldus de Britse CEO. Hij uitte ook zijn bezorgdheid over de ontwikkeling van de bunkerprijs, die het afgelopen jaar met 54% steeg tot gemiddeld 512 dollar per ton. ‘Daarnaast moeten we in 2022 en komende jaren fors investeren in verduurzaming en digitalisering’, aldus Nixon.

De omzet van ONE, dat overigens in Singapore is gevestigd, liet een ruime verdubbeling zien tot 30,1 miljard dollar. Dat was te danken aan de sterk gestegen tarieven, van gemiddeld 2.495 dollar per vervoerde teu vorig jaar. Het vervoerde volume steeg marginaal met nog geen procent tot 12,1 miljoen teu.

Het vervoer van Azië naar de westkust van de VS liep een stevige tik op als gevolg van de vertragingen in de Amerikaanse havens. Het vervoerde volume daalde daardoor met ruim 400.000 teu tot 2,35 miljoen teu. Dit werd gecompenseerd door een toename op andere routes. Zo steeg het volume van Azië naar Europa met ruim 150.000 teu tot 1,71 miljoen teu.

Verandering

Nixon zei verder dat de sterke vraag naar containervervoer in het eerste kwartaal van dit jaar bleef aanhouden, ‘ondanks de impact van Chinees Nieuwjaar, de vijandelijkheden tussen Rusland en Oekraïne en de recente lockdown in China’. ONE zegt rekening te houden met een ‘dynamische verandering van de economische omgeving’ in de loop van het jaar en komt daarom later met een winstverwachting.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement