Betrouwbaarheid lijnvaart iets beter, maar nog steeds zeer laag

punctualiteit

De betrouwbaarheid van de containerlijnvaart is in de eerste maanden van het jaar iets verbeterd, maar blijft dramatisch laag.

Dat blijkt uit de jongste rapportage van de Deense analist Sea-Intelligence. Uit diens cijfers blijkt dat de punctualiteit, het percentage schepen dat volgens schema in de loshaven aankomt, tussen half januari en half maart was verbeterd van 30% tot 35,9%.

Dat lag echter nog ruim onder de al lage 40% van een jaar eerder en ver onder het niveau van 70 tot 80%, die in de periode 2018-2020 gangbaar was. Bovendien dateren de cijfers uit de periode dat de snoeiharde lockdowns van Shanghai en andere grote Chinese steden nog hun uitwerking moesten krijgen op de containervaart.

Ook de gemiddelde vertraging van de schepen die te laat arriveren nam iets af, tot 7,3 dagen, maar ligt al sinds augustus vorig jaar boven de zeven dagen. Enkele jaren geleden lag dit cijfer meestal tussen de vier en vijf dagen.

Maersk en dochterbedrijf Hamburg-Süd blijven de ranglijst aanvoeren als meest punctuele containerlijnen. De Denen scoren als enige (nipt) boven de 50%, de Duitsers met 45,9% als enige andere boven de 45%. Evergreen, vorig jaar steeds hekkensluiter, is opgeklommen tot de negende plaats met net boven de 30%. De rode lantaarn is nu voor Wan Hai, die ruim driekwart van alle schepen te laat ziet binnenlopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Betrouwbaarheid lijnvaart iets beter, maar nog steeds zeer laag | NT

Betrouwbaarheid lijnvaart iets beter, maar nog steeds zeer laag

punctualiteit

De betrouwbaarheid van de containerlijnvaart is in de eerste maanden van het jaar iets verbeterd, maar blijft dramatisch laag.

Dat blijkt uit de jongste rapportage van de Deense analist Sea-Intelligence. Uit diens cijfers blijkt dat de punctualiteit, het percentage schepen dat volgens schema in de loshaven aankomt, tussen half januari en half maart was verbeterd van 30% tot 35,9%.

Dat lag echter nog ruim onder de al lage 40% van een jaar eerder en ver onder het niveau van 70 tot 80%, die in de periode 2018-2020 gangbaar was. Bovendien dateren de cijfers uit de periode dat de snoeiharde lockdowns van Shanghai en andere grote Chinese steden nog hun uitwerking moesten krijgen op de containervaart.

Ook de gemiddelde vertraging van de schepen die te laat arriveren nam iets af, tot 7,3 dagen, maar ligt al sinds augustus vorig jaar boven de zeven dagen. Enkele jaren geleden lag dit cijfer meestal tussen de vier en vijf dagen.

Maersk en dochterbedrijf Hamburg-Süd blijven de ranglijst aanvoeren als meest punctuele containerlijnen. De Denen scoren als enige (nipt) boven de 50%, de Duitsers met 45,9% als enige andere boven de 45%. Evergreen, vorig jaar steeds hekkensluiter, is opgeklommen tot de negende plaats met net boven de 30%. De rode lantaarn is nu voor Wan Hai, die ruim driekwart van alle schepen te laat ziet binnenlopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement