De nieuwe dienst is een initiatief van de Britse expediteur Allseas Global Logistics, aldus de berichtgeving. Een eerste schip dat voor de dienst is gecharterd, de onder Mongolische vlag varende ‘Amo’ van 1730 teu, zou al medio deze maand enkele honderden containers moeten laden in Chattogram om daarmee koers te zetten richting Rotterdam.

In totaal zou voor drie schepen van vergelijkbare grootte een vergunning zijn aangevraagd bij de autoriteiten in Bangladesh, en die lieten aan The Daily Star desgevraagd weten dat het verlenen van de toestemming nog slechts een formaliteit is en een kwestie van enkele dagen.

Elke tien dagen

Het is de bedoeling om straks elke tien dagen een schip op de route Chattogram-Rotterdam/Liverpool te laten varen. In februari werd al een eerste directe containerdienst tussen Bangladesh en Europa gestart, maar die ging nog niet naar Noord-Europa maar naar de Italiaanse haven Ravenna. Ook dat was een initiatief van een expeditiebedrijf: de Italiaanse forwarder RifLine Worldwide Logistics, die voor dit doel de nieuwe rederij Kalypso oprichtte.

De kledingindustrie in Bangladesh heeft tegenover The Daily Star verheugd gereageerd op de komst van de Rotterdam-dienst. Tot nu toe zijn exporteurs in het land afhankelijk van transhipments. Een directe containerdienst op Noord-Europa kan de transittijden bekorten, waardoor bedrijven uit Bangladesh makkelijker kunnen gaan concurreren met branchegenoten uit bijvoorbeeld China, zo hopen ze.

Afgelopen zomer werd in Bangladesh nog alarm geslagen over congestie in het containervervoer die de kledingbranche daar pijn deed. We besteedden daar aandacht aan in dit verhaal:

https://www.nt.nl/scheepvaart/2021/08/11/spijkerbroeken-in-de-containerfile/

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement