Die kwam uit op 3,1 biljoen Zuid-Koreaanse won, omgerekend 2,4 miljard dollar. Ten opzichte van vorig jaar verdubbelde de omzet van HMM, nummer acht van Alphaliners top-100, tot 3,8 miljard dollar. Dat leidt tot een spectaculaire verhouding van de nettowinst tegenover de omzet van 64%, ruim boven de al riante 42% vorig jaar.

In het kwartaalbericht noemt HMM, voorheen Hyundai Merchant Marine, de wereldhandel ‘gespannen’ als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en de strenge lockdowns in China. De rederij gaat er daarom vanuit dat de ‘marktvolatiliteit’ nog wel even zal aanhouden.

Havenarbeiders

Verder wijst ze op de slepende onderhandelingen over een nieuwe cao voor de Amerikaanse havenarbeiders aan de westkust. Bij een uitblijven van een akkoord kan dit leiden tot arbeidsonrust en dus tot nieuwe vertragingen. Ook kan de hoge inflatie het containervervoer tussen Azië en Noord-Amerika volgens HMM drukken.

Yang Ming meldt eveneens glanzende resultaten, maar doet het met een ruime vervijfvoudiging van de nettowinst tot, omgerekend, 2,16 miljard dollar, iets rustiger aan. Maar ook de Taiwanese rederij, nummer negen op de wereldranglijst, behaalde een extreme winstmarge van bijna 57% van de omzet. Die nam met ruim 70% toe tot 3,8 miljard dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement