De ontwerpers zijn nu zover dat ze 3D-modellen kunnen maken van het toekomstige vaartuig. Ze denken aan een ruim 150 meter lang schip met aan de voorzijde een opening in de boeg waar plasticafval kan worden opgevist en via lopende banden kan worden afgevoerd naar een opslagruimte binnenin het vaartuig. Twee kleinere schepen zouden voor het inzamelschip uit moeten varen met een drie kilometer metend sleepnet dat tot tien meter onder het wateroppervlak plastic kan opvissen.

Containers

Aan boord kan het plasticafval door middel van technologie die aan wal ook al wordt gebruikt, worden omgezet in waterstof: grofweg 100 kilo waterstof per elke 600 kilo verzameld plastic. De waterstof kan vervolgens in vloeibare vorm, zogenoemde liquid organic hydrogen carrier (‘LOHC’), worden opgeslagen in twintigvoets containers. Met kranen aan boord kunnen die containers worden overgeslagen op kleinere schepen, die de waterstof zodoende vervolgens aan wal kunnen afleveren.

Als het plasticsoepschip realiteit wordt, zouden daarmee twee vliegen in een klap worden geslagen. De initiatiefnemers wijzen erop dat plastic soep in de oceanen een enorm probleem is – er belandt wereldwijd naar schatting 14 miljoen ton plasticafval per jaar in zee en milieudeskundigen van de VN verwachten dat de plastic soep tegen 2030 verdubbeld kan zijn – terwijl een groter aanbod aan duurzame energie juist zeer gewenst is.

Voortstuwing

Omdat het mes met dit schip aan twee kanten zou snijden, noemen H2 en Technolog hun ontwerp ‘groener dan groen’. Het vaartuig zou met een snelheid van 4 knopen moeten gaan varen, voortgestuwd door elektrische motoren die zelf ook werken op de LOHC die het schip op basis van het opgeviste afval produceert. Volgens de bedrijven wordt er ook technologie ingebouwd die voorkomt dat bij de afvalinzameling zeebewoners worden opgeslokt.

De ontwerpers hebben voor ogen dat een plasticsoepschip een jaar lang op een bepaalde locatie actief is om die helemaal schoon te maken, om daarna door te varen naar een volgend vervuild gebied. Volgens H2 en Technolog kunnen er meerdere exemplaren van het schip gebouwd worden, maar het is afhankelijk van investeerders in hoeverre de plannen verwezenlijkt worden. Naar die investeerders zijn de initiatiefnemers nu op zoek. Als de financiering rond is, kan een schip binnen 24 maanden worden gebouwd, aldus de twee ondernemingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement