Die heeft een ranglijst samengesteld op basis van criteria als steun voor het principe ‘de vervuiler betaalt’ en het tempo waarin landen willen verduurzamen. Centraal daarin staat het emissiehandel-systeem, waar de scheepvaart op afzienbare termijn onder gaat vallen. Landen die op de rem trappen, krijgen aftrek.

De rangschikking laat een duidelijke tweedeling zien. Noordwest-Europese EU-lidstaten scoren bovengemiddeld, de zuidelijke en Oost-Europese landen ondergemiddeld. Enige uitzondering is Portugal dat drie punten krijgt en daarmee op de vijfde plek staat.

Zweden is de afgetekende koploper. Het Scandinavische land scoort op zes van de negen criteria positief.  De tweede plek is met vier punten voor Duitsland, dat door zijn invloed in Brussel en de omvang van de vloot bovendien bestuurlijk veel gewicht in de Europese schaal legt.

Nederland en België

Nederland en België scoren met beide drie punten respectievelijk de derde en vierde plek. T&E zet Nederland boven België en Portugal omdat die een grotere invloed in de Europese Unie wordt toegedicht. De resterende landen die positief scoren zijn achtereenvolgens Finland, Denemarken en Ierland.

Aan de andere kant van het spectrum bungelt Kroatië met een score van minus zes onderaan de 21 landen tellende lijst. Letland en Italië krijgen beide een – 4 toebedeeld en staan daarmee op de 20ste en 21ste plaats. Malta, Cyprus, Griekenland, stuk voor stuk belangrijke vlaggenstaten, scoren alle een – 3 en staan daarmee op respectievelijk de plaatsen 15,16 en 18.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement