Volgens Sea-Intelligence kwam bijna 36% van de schepen volgens schema aan, ofwel iets meer dan één op drie. Dat is nog onder het niveau van 2021, toen de punctualiteit rond de 40% lag. Voor het uitbreken van de coronacrisis bereikten zeven tot acht op tien schepen volgens schema hun bestemmingshaven.

De gemiddelde vertraging verbeterde ook iets, van acht tot ruim zeven dagen, maar ligt eveneens boven het niveau van een jaar geleden van ongeveer zes dagen. Het Deense bureau wijst erop dat de cijfers dateren uit de periode van voor de lockdowns in Shanghai, ‘s werelds grootste containerhaven.

Ongekend dieptepunt

Sea-Intelligence zegt in zijn jongste Global Liner Performance-rapport dat de nauwkeurigheid van de scheepsplanning in de periode van 2020 tot nu is gedaald tot een ‘ongekend dieptepunt’. Volgens het bureau hebben rederijen in de eerste maanden onder druk van congestie in Europese en Amerikaanse havens ook weer afvaarten geannuleerd.

Hapag-Lloyd en Wan Hai zagen de betrouwbaarheid dramatisch terugvallen, respectievelijk van 40 tot 20% en van 43 tot 22%. Slechts drie rederijen deden het iets beter dan een jaar geleden. Maersk en Hamburg Süd, die de ranglijst al geruime tijd aanvoeren, gingen beide ongeveer 2% vooruit tot respectievelijk 51 en 46%. Evergreen, lange tijd laatste op de ranglijst, is een paar plekken opgeklommen en scoort nu net boven de 30%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement