Dat is bijna drieënhalf keer de 2,1 miljard van het eerste kwartaal vorig jaar. Daarmee overtreft de groep het Deense Maersk, dat de nettowinst in het eerste kwartaal ‘slechts’ met bijna een factor drie zag groeien. De winstexplosie is vooral te danken aan de sterk gestegen tarieven. Zo factureerde CMA CGM gemiddeld 2.792 per teu, ruim 500 dollar meer dan Maersk.

Door de prijsstijging schoot de omzet met 70% omhoog tot 18,2 miljard dollar, waarvan 14,8 miljard dollar uit de lijnvaart-activiteiten kwam. Het aantal vervoerde containers daalde met bijna 3% tot 5,3 miljoen teu. Volgens de rederij kwam dat vooral door ‘haven- en binnenvaartcongestie’.

Topman Rodolphe Saadé gaf geen prognose van het te verwachte jaarresultaat, maar sprak alleen zijn vertrouwen uit in de ‘financiële prestaties voor het volledige jaar’. Verder wees hij op een aantal onzekerheden voor de sector, zoals de verslechtering van de wereldeconomie, de stijging van de inflatie en de oorlog in Oekraïne.

Ceva

De omzet van de expeditietak Ceva steeg eveneens spectaculair, met bijna 60% tot 3,4 miljard dollar. Ook het netto resultaat (ebitda) steeg fors, met 45% tot 250 miljoen dollar. Volgens CMA CGM ‘zetten de contractuele logistieke activiteiten hun ommekeer voort ondanks de inflatoire context die voor deze activiteiten en winstgevendheid geldt’.

De rederij heeft recentelijk de bouw van zes schepen van 15.000 teu aangekondigd die behalve op methanol kunnen varen. Daarmee zijn het de eerste schepen die op deze brandstof kunnen het varen. Tot dusverre zette de rederij vooral in op lng als transitiebrandstof. De huidige lng-vloot telt al 29 schepen en zal er tegen 2026 zijn uitgebreid tot 77 schepen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement