De markt voor producttankers is daarmee in april en mei aanzienlijk sterker geworden, met markttarieven op veel hogere niveaus dan voor zowel het eerste kwartaal van 2022 als het volledige jaar 2021, zo meldt tankerrederij Concordia Maritime in een marktupdate op basis van cijfers van Clarksons.

De markt voor tijdbevrachting is ook sterker geworden en een driejarig contract voor een MR-tanker bedraagt ​​momenteel 15.000 tot 18.000 dollar per dag, afhankelijk van het ontwerp van het schip. Voor een Suezmax-schip zijn de gemiddelde inkomsten ongeveer 22.000 dollar per dag. De volatiliteit in het segment was hoog in april en mei, met af en toe pieken tot zelfs op niveaus boven 60.000 dollar per dag. Vorig jaar lagen die gemiddelde inkomsten nog op 7300 dollar per dag.

VLCC

Alleen het VLCC-segment (extra grote olietankers) bevindt zich zich nog steeds op een historisch zeer laag niveau, vooral vanwege de hoge olieprijs. De VLCC-schepen worden vaak gebruikt als drijvende opslagtankers in afwachting van een hogere olieprijs. Daar is nu geen sprake van. ‘Wel legt dit een indirecte ‘cap’ op aan suezmax-schepen, aangezien bevrachters twee ladingen op één groter schip zullen combineren als de tarieven van het suezmax-segment te hoog worden’, zo verwacht Concordia.

Het sterkere producttankersegment is overigens niet alleen te danken aan de aanhoudend grote vraag naar olie, maar ook aan veranderende handelspatronen, aangezien Russische olieproducten in bepaalde markten geleidelijk worden uitgefaseerd vanwege de sancties. Dit geldt met name voor de Europese dieselimport, die nu in toenemende mate uit het Midden-Oosten, Azië en Noord-Amerika komt. Al met al heeft de uitfasering van Russische olie geleid tot langere transportafstanden en een grotere transportefficiëntie.

Ook begint de impact van de sluitingen van raffinaderijen in Noord-Amerika, Europa en elders nu serieus te worden gevoeld, zo merkt Concordia Maritime op. ‘Het feit dat de totale raffinagecapaciteit ten westen van Suez is afgenomen, maar in Azië en het Midden-Oosten is toegenomen, betekent langere transportafstanden, wat gevolgen heeft voor de hele tankermarkt.’

‘Opgemerkt moet worden dat het gemiddelde inkomen slechts een gemiddelde is’, maakt de tankerrederij als voorbehoud. ‘Voor zowel het MR- als het suezmax-segment variëren de inkomsten sterk, afhankelijk van het type schip en de geografische handel.’

Schone en vuile producten

Zo waren de vrachttarieven in de Atlantische Oceaan over het algemeen hoger dan in Azië. Verder leverden schone producten een hogere opbrengst op dan vuile. De markt heeft vooral te maken met een stijgende olieprijs. Sinds begin maart 2022 ligt de prijs van Brent-olie op een niveau van meer dan 100 dollar per vat – en ligt momenteel rond de 120 dollar per vat.

‘Het is zeer waarschijnlijk dat geopolitieke instabiliteit ook in de toekomst de olie- en tankermarkten zal blijven beïnvloeden’, verwacht Concordia Maritime. ‘Sinds de invasie van Oekraïne hebben zowel de olie- als de tankermarkt zich geleidelijk aan proberen aan te passen aan de nieuwe situatie en we moeten het eindresultaat hiervan nog zien, aangezien er nog steeds sancties worden opgelegd en handelsroutes veranderen. De toegenomen Europese invoer van verder weg gelegen producenten zal echter waarschijnlijk aanhouden.’

Ondertussen wordt volgens het IEA (International Energy Agency) verwacht dat de wereldwijde vraag naar olie tussen april en augustus 2022 met 3,6 miljoen vaten per dag zal groeien. De belangrijkste factoren zijn de versoepelde beperkingen in China en een aanhoudend herstel in vraag naar vliegtuigbrandstof.

‘Al met al bevordert dit een aanhoudende ‘voorzichtig optimistische’ kijk op de ontwikkeling van de producttankermarkt voor de rest van het tweede kwartaal en de rest van 2022’, aldus de marktupdate.

Lng-tankermarkt

Niet alleen olietankers, ook de lng-tankermarkt beleeft een ‘piekseizoen’. Gashandelaren wereldwijd hebben grote moeite met het vinden van beschikbare tankers om vloeibaar gemaakt aardgas (lng) mee te kunnen verschepen.

Volgens de eigenaren van de schepen zijn bedrijven als Shell, het Franse TotalEnergies en Unipec uit China al volop bezig scheepscapaciteit voor komend winterseizoen te reserveren om de gekoelde brandstof te kunnen transporteren. Dat zorgt ook voor hogere prijzen, schrijft de Britse zakenkrant Financial Times. Door de sancties tegen Rusland vanwege de invasie in Oekraïne zijn met name Europese landen op zoek naar alternatieven voor Russisch gas.

Volgens onderzoekers van investeringsbank Clarksons Platou Securities stijgen de prijzen voor het charteren van een lng-tanker voor een jaar naar het hoogste niveau in tien jaar, namelijk 120.000 dollar per dag. Dat is ruim 50 procent meer dan een jaar eerder. De hausse komt vooral door de belofte van de Europese Unie om de afhankelijkheid van Russisch gas tegen het einde van het jaar met twee derde te hebben verminderd. Ter compensatie zullen tientallen miljarden kubieke meters lng moeten worden geïmporteerd.

Volgens de reders is TotalEnergies vooral actief met het zoeken naar tankercapaciteit om te huren voor een periode van drie tot vijf jaar. Dat is langer dan gebruikelijk. TotalEnergies zei tegen de krant geen commentaar te geven op marktgeruchten.

De stormloop op lng-schepen komt ook op het moment dat er nieuwe wereldwijde emissieregelgeving voor de scheepvaart in de maak is. Daardoor wordt het aanbod mogelijk nog minder. Oost-Aziatische scheepswerven hebben daarnaast moeite om snel genoeg nieuwe lng-tankers in de vaart te brengen.

De vraag naar moderne lng-tankers wordt volgens kenners vanwege de kostbare lading ook steeds groter. Oudere schepen raken uit de gratie omdat zij turbinemotoren gebruiken die worden aangedreven door de damp van lng. Daarmee gebruiken ze eigenlijk hun lading om vooruit te komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement