Hij doet dit via Twitter in een anderhalve minuut lange video, waarin hij met name de rederijen op de Pacific, die tussen Azië en de VS varen, op de korrel neemt. Daarin vertellen ook belanghebbenden als de Tractor Supply Company, Jo-Ann Stores en de American Farm Bureau Federation dat de hoge containertarieven leiden tot fors hogere kostprijzen. Biden zelf noemde de hoge tarieven ‘schandalig’.

De president wees er, niet voor het eerst, op dat het containervervoer op deze route door slechts negen rederijen wordt verzorgd en dat die de tarieven de afgelopen twee jaar met zo’n 1000% hebben verhoogd. ‘Een van de belangrijkste redenen waarom de prijzen stijgen, zijn de kosten van het vervoer van goederen over de Pacific’, aldus Biden.

Het is de tweede keer dat de president de containerrederijen rechtstreeks aanvalt. Eind februari kondigde hij in de State of The Union aan dat het toezicht op de containervaart, met name op de drie grote allianties, wordt verscherpt. Dit nadat het Witte Huis had vastgesteld dat de allianties inmiddels zo’n 80% van de markt beheersen, tegen zo’n 30% tot 2011.

Toezichthouder

Hij gaf het ministerie van Justitie toen opdracht om samen te werken met de toezichthouder, de Federal Maritime Commission (FMC), om de concurrentie te bevorderen en antitrustwetten te handhaven. Ook riep hij het Amerikaanse Congres op om de Ocean Shipping Reform Act aan te nemen. In zijn nieuwe bericht zei de president dat hij bereid is die te ondertekenen zodra deze in het Huis van Afgevaardigden is aangenomen. Dat gebeurt waarschijnlijk volgende week.

De nieuwe wet is een aanvulling op de bestaande Shipping Act uit 1984. Die geeft de FMC meer bevoegdheden om de rederijen te controleren, met als achterliggende doel versterking van de Amerikaanse exportpositie. Verder worden de rapportageverplichtingen voor de rederijen uitgebreid en wordt het toezicht op toeslagen op het basistarief voor containervervoer uitgebreid.

De FMC heeft de afgelopen jaren, ondanks veelvuldig onderzoek, echter geen misbruik van de antitrustwetgeving door de containerlijnen kunnen aantonen. Sterker: het eindrapport van de speciaal aangesteld FMC-‘fact finding officer’ Rebecca Dye liet zien dat de prijsexplosie in de containervaart vooral is veroorzaakt door de enorme koopwoede van Amerikaanse consumenten tijdens de coronapandemie. Daar kwamen de congestie- en capaciteitsproblemen in de Amerikaanse havens nog bij.

De FMC concludeerde in het rapport dat er op route tussen Azië en de VS geen sprake is van te grote blokvorming en dat die op de Atlantic, tussen Europa en de VS, zelfs ‘minimaal’ is. De maritieme waakhond vond geen aanwijzingen dat de samenwerkende containerlijnen zich niet houden aan de eis dat ze geen prijsafspraken mogen maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement