De Ocean Shipping Reform Act kan nu naar het bureau van president Joe Biden, die vorige week in een toespraak al duidelijk maakte dat hij stond te popelen om zijn handtekening onder de hervormingswet te zetten.

De Amerikanen willen hun maritieme toezichthouder, de Federal Maritime Commission (FMC), meer macht geven om containerrederijen achter de broek te zitten die hoge detention & demurrage-toeslagen in rekening te brengen voor containers die door klanten met vertraging geretourneerd worden. Ook willen ze afdwingen dat containerrederijen lading van Amerikaanse exporteurs accepteren, in plaats van dat ze snel leeg terugvaren naar Azië om daar lucratievere Aziatische exportlading op te halen.

Monsterverbond

De wet is het resultaat van een Democratisch-Republikeins monsterverbond. De Amerikaanse parlementariërs John Garamendi (Democraat) en Dusty Johnson (Republikein) kwamen vorig jaar zomer met het eerste wetsvoorstel, dat in de rederijwereld meteen voor woede zorgde maar dat in december de parlementaire zegen kreeg. De senatoren Amy Klobuchar (Democraat) and John Thune (Republikein) veilden er vervolgens de scherpe randjes een beetje vanaf in een senaatsversie van de wet die nu dus eveneens met grote meerderheid instemmend is begroet. Garamendi, founding father van de wet, twitterde verheugd dat ‘verlichting voor de inflatie en de supply chain nu onderweg is’.

De internationale belangenorganisatie van reders, de World Shipping Council (WSC), vorig jaar witheet over het wetsvoorstel, bedankt het Amerikaanse Congres in een reactie beleefd voor de ‘tijd en moeite’ die het parlement in de wet heeft gestoken en zegt uit te kijken naar ‘productieve gesprekken’ met de FMC, maar veegt in de rest van haar statement weer de vloer aan met de Amerikanen.

‘Zolang Amerika’s havens, spoorterminals en warehouses overvol blijven en ze niet in staat zijn om in te spelen op de verhoogde vrachtvolumes, zullen schepen vast blijven zitten buiten de havens, waarmee zowel importeurs als exporteurs benadeeld worden’, aldus de WSC, die zich steeds op het standpunt heeft gesteld dat het juist ten koste gaat van de flexibiliteit in de scheepvaart als de FMC de rederijen nog meer op de vingers gaat kijken. De Amerikanen veroorzaken hun logistieke infarcten door binnenlandse congestie zelf, en moeten niet de schuld afschuiven op het diepzeeverkeer, vindt de rederijenclub.

Geschokt

‘We zijn geschokt door de voortdurende verkeerde karakterisering van onze sector door vertegenwoordigers van de Amerikaanse regering, en maken ons zorgen over de discrepantie tussen harde gegevens en opruiende retoriek’, zo schrijft de WSC verder in haar statement. De rederijen doen hun best om het Amerikaanse volk te voorzien van voedsel, medicijnen, elektronica, chemicaliën ‘en al het andere waarvan we afhankelijk zijn’, aldus de rederijenorganisatie, die er verder op wijst dat er ’22, en niet 9’ internationale containerrederijen actief zijn op de Azië-VS-route, een duidelijke sneer naar president Biden, die zich erover beklaagde dat de macht in de containervaart in handen is van negen grote spelers die zich ook nog eens geconcentreerd hebben in drie grote allianties.

De Deense scheepvaartdeskundige Lars Jensen wijst erop, dat er in de nu aangenomen Ocean Shipping Reform Act niets staat over die allianties. Ook hoe de doelen die er wel in staan – de eerlijkere demurrage & detention-toeslagen, de acceptatie van Amerikaanse exportlading – bewerkstelligd moeten worden, moet volgens de expert nu nog verder worden uitgewerkt. Dat proces zal volgens Jensen nog maanden duren. De analist heeft het idee dat de Amerikaanse politici met de wet aan de verladers willen laten zien dat ze in actie komen, terwijl er volgens hem in feite voorlopig niet zoveel lijkt te veranderen. Ook zonder de wet deelde de FMC recent trouwens al flinke boetes uit aan rederijen vanwege te hoge d&d-toeslagen. Jensen sluit niet uit dat de nu aangenomen wet slechts een opstapje is om later meer (strenge) regelgeving voor de scheepvaart in te kunnen voeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement