Het Huis van Afgevaardigden stemde maandag in met de nieuwe wet. Biden had vorige week in een toespraak al laten weten dat hij stond te popelen om hem te ondertekenen.

De wet geeft volgens een verklaring van het Witte Huis meer ruimte aan de maritieme toezichthouder FMC om containerrederijen regels op te leggen en ‘illegale gedragingen’ tegen te gaan. De maritieme waakhond krijgt volgens het Witte Huis nu ook de bevoegdheid om ‘onder bepaalde omstandigheden een noodbevel uit te vaardigen dat rederijen dwingt om informatie direct met verladers en spoor- en wegvervoerders te delen’.

De Amerikanen willen met name bewerkstelligen dat containerrederijen geen lading van Amerikaanse exporteurs meer weigeren mee te nemen en dat ze niet te hoge toeslagen in rekening brengen voor onder meer demurrage & detention (d&d)-kosten.

Voorzitter Daniel B. Maffei van de FMC heeft tegen de CNBC gezegd dat de wet het vertrouwen in de supply chain moet herstellen, maar dat zijn organisatie ‘niet te ver wil gaan’ met het gebruiken van de extra bevoegdheden die ze nu heeft gekregen. ‘Niet alle d&d-toeslagen zijn onredelijk’.

Lees ook: Congres geeft scheepvaartwet het groene licht, reders hekelen ‘opruiende retoriek’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement