Het gemiddelde Shanghai-Rotterdam-tarief is volgens Drewry afgelopen week met 2% gezakt om uit te komen op 9598 dollar per veertigvoeter. Dat is inmiddels 20% lager dan een jaar geleden.

Vorig jaar braken de containerrederijen met hun prijsverhogingen nog het ene na het andere record, maar begin dit jaar begon het tij te keren en werd een daling ingezet die tot op de dag van vandaag voortduurt. Het is normaal dat de tarieven vanaf het Chinees nieuwjaar dalen, het voorjaar is het laagseizoen, maar normaliter moeten de verladers in de zomer rekening houden met stijgende prijzen door de komst van het hoogseizoen. Ook de tarievenbarometer Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) ziet dat nu echter nog steeds niet gebeuren. Het Azië-Europa-tarief van die index daalde afgelopen week verder naar 5766 per twintigvoeter.

Ook wereldwijd blijven de tarievenbarometers dalen. De totale World Container Index van Drewry daalde met 3%, de prijzen op de grote Shanghai-Los Angeles-route met 5%. En de echte klap voor de containerlijnvaart moet mogelijk nog gaan komen. Topman Søren Skou voorspelde vorige week in de Financial Times een kentering in de branche, met tarieven die nog harder gaan dalen. Mogelijk al vanaf augustus en zeker nog dit jaar, zei hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement