De Weight Discrepancy Surcharge (WDS), zoals de financiële tik op de vingers gaat heten, geldt alleen op het vaargebied Azië-Europa en bovendien alleen westbound, richting Europa dus. Het vaste bedrag ervan wordt 2.000 dollar per container. ONE gebruikt in zijn aankondiging van de WDS zowel de term ‘surcharge’ (toeslag) als het woord ‘penalty fee’ (boete) om het nieuwe fenomeen te omschrijven.

ONE is de eerste die een dergelijke boete introduceert op de Azië-Europa-route. De Singaporese rederij PIL, niet actief op Europa, beet eerder dit jaar al wel het spits af op andere vaargebieden en stelde overtreders een aanzienlijk straffere sanctie in het vooruitzicht: 30.000 dollar per container.

De boete van ONE gaat gelden als het gewicht van een vracht meer dan 3 ton per teu afwijkt van de gegevens die in de definitieve Bill of Lading Instruction en de Verified Gross Mass staan. Zowel bij te zware als bij te lichte lading gaan dan de spreekwoordelijke alarmbellen bij ONE rinkelen. De rederij benadrukt dat het vrachtgewicht een belangrijk aandachtspunt is, maar dat er ook op andere verkeerd aangegeven vrachtdetails wordt gelet.

Ongelukken

De ‘misdeclaration penalty’ is bedoeld, zo stelt ONE, ‘om de operationele veiligheid te ondersteunen voor iedereen in het vrachtbehandelingsnetwerk, zowel op de kade als aan boord van het schip’.

Het foutief aangeven van lading is in de containerscheepvaart een bekend probleem dat in verband wordt gebracht met allerlei ongelukken. Zo zou een containerschip op een woeste zee mogelijk sneller containers kunnen verliezen als door onjuiste informatie containers niet ideaal staan opgestapeld. In 2016 voerde de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) al de wereldwijde regel in dat verladers verplicht zijn om na het beladen van een container het Verified Gross Mass, het geverifieerd containergewicht, door te geven aan de containerrederij, en dat zonder die handeling de container überhaupt niet aan boord van het schip mag.

De nieuwe boete per 1 juli bewaakt volgens de Japanse rederij verder ‘de commerciële integriteit van onze afspraken met al onze klanten’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement