Minister Le Maire had gedreigd om zelf ‘verantwoordelijkheid’ te nemen als ‘transportbedrijven als CMA CGM’ niet snel met goede voorstellen zouden komen om de prijzen te verlagen. Ook de Franse energiereus TotalEnergies was door de minister met naam en toenaam genoemd als een bedrijf dat moest meehelpen om de inflatie te beteugelen.

CMA CGM stelt in de nu gedane aankondiging van de tariefsverlaging, die uitdrukkelijk ‘alleen in de Franse taal is omdat het alleen Frans grondgebied betreft’, dat deze bedoeld is om ‘de koopkracht van Franse huishoudens te ondersteunen’. Verladers wordt dan ook op het hart gedrukt de korting meteen door te geven aan de consument.

Bull run

Hoe gul de korting in de praktijk is, moet de nabije toekomst uitwijzen. Want flink aan het dalen zijn de containertarieven wereldwijd toch al. Consultant Drewry meldde donderdag op basis van de nieuwste spotprijs-statistieken dat ‘het nu echt voelt alsof we aan het begin staan van het einde van de containermarkt bull run’. Een ‘bull run’ betekent een lange periode van stijgende prijzen/koersen. Maersk-topman Søren Skou liet kortgeleden ook al weten dat er een forse inzinking van de containermarkt dreigt, mogelijk al in augustus.

Dalen deden de spotprijzen in de containerlijnvaart beetje bij beetje al het hele jaar, maar Drewry ziet de pijltjes nu op vrijwel alle vaargebieden nog nadrukkelijker naar beneden wijzen. Zo daalde zowel het gemiddelde Shanghai-Rotterdam- als het Shanghai-Los Angeles-tarief afgelopen week met 4%. Een container vervoeren op de route Shanghai-Rotterdam is inmiddels al een kwart goedkoper dan een jaar geleden. Drewry verwacht de komende weken verdere dalingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement