Aan het eind van de beursdag op 30 juni was Hapag op basis van de beurskoers bijna twee miljard dollar meer waard dan Maersk: omgerekend 44 tegen 42,2 miljard. Dit blijkt uit een vergelijking van de beurswaarde van containerrederijen, die Sydbank op verzoek van ShippingWatch heeft opgesteld.

Volgens analist Mikkel Emil Jensen van deze Deense bank kan daaruit niet de conclusie getrokken worden dat de vooruitzichten van de Duitse rederij rooskleuriger zijn dan die van Maersk. De belangrijkste verklaring is volgens hem dat Hapag een beperkte ‘free float’ (het aantal vrij verhandelbare aandelen – red.) kent van slechts 3,6% van alle aandelen.

Beleggers

‘Het vermogen van de aandelenmarkt om een effectieve aandelenkoers voor Hapag-Lloyd te bepalen is sterk verslechterd’, meent Jensen. De overgrote meerderheid van de aandelen is in handen van strategische en institutionele beleggers. Zo hebben transportmiljardair Klaus-Michael Kühne en het Chileense CSAB beide 30% in handen.

Niettemin gaat het om een opmerkelijke ontwikkeling omdat Maersk qua transportcapaciteit tweeënhalf keer zo groot is dan Hapag: 4,3 miljoen teu tegen 1,8 miljoen. De afgelopen jaren lag de beurswaarde van Maersk fors boven die van Hapag, maar in de eerste helft van dit jaar keerde die situatie om. In de loop van mei liep het verschil zelfs op tot zo’n 50%. In het midden van die maand bedroeg de beurswaarde van de Duitse rederij 82 miljard dollar, tegen 55 miljard voor Maersk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement