Zo is het plan om de bulkvloot zowat te verdubbelen van de huidige 29 naar straks 55 schepen, terwijl de capaciteit van de containervloot er de helft bijkrijgt: van de huidige 820.000 teu naar 1,2 miljoen teu. Die doelen moeten behaald zijn in het jaar 2026.
Met die extra containercapaciteit zou HMM zijn positie als 8e grootste containerrederij in de wereld verstevigen. De nummers 5 tot en met 7 op de ranglijst, Hapag-Lloyd, ONE en Evergreen, blijven wel gewoon groter, want die hebben nu al vloten van boven de 1,5 miljoen teu. Opvallend is, dat de capaciteit bij die drie is verdeeld over 200 à 250 containerschepen, terwijl HMM met 76 containerschepen er zelfs minder heeft dan de nummers 9 tot en met 12 op de wereldranglijst.
HMM vaart graag met grote schepen en nam midden in de coronatijd twaalf reuzen van 24.000 teu in gebruik. Met welke schepen HMM er binnen vier jaar 400.000 teu capaciteit bij wil krijgen, is evenwel nog niet bekend.
Toenemende onzekerheid
Het investeringsplan moet volgens de Zuid-Koreaanse rederij voor een ‘sprong voorwaarts’ zorgen en een status opleveren van ‘global top-rated’ bedrijf op het gebied van scheepvaart en logistiek. Het plan is volgens HMM ook een antwoord op ‘toenemende onzekerheid die voortkomt uit almaar veranderende handelsomstandigheden’ en moet ‘een solide basis leggen voor duurzame groei’.
In het meerjarenplan wordt ook aandacht besteed aan duurzaamheid (CO2-neutraliteit in 2050, het verkennen van de mogelijkheden om in de toekomst schepen op alternatieve brandstoffen te gebruiken) en digitalisering (online platform ‘Hi Quote’, mogelijke toekomstige toepassing van kunstmatige intelligentie bij het vaststellen van vrachttarieven).
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?