De Deense vervoerder lijkt zo de geesten rijp te willen maken voor deze nieuwe kostenpost, aangezien het ernaar uit ziet dat de Europese heffing voor de scheepvaart in 2024 wordt ingevoerd. Het Europese Parlement heeft het plan drie weken geleden goedgekeurd, maar de lidstaten moeten nog instemmen.

Maersk zegt er echter vanuit te gaan dat de Europese Commissie volgend jaar al een infaseringsperiode in gang zet, waarin de CO2-uitstoot voor 20% belast zal worden. Daarop baseert Maersk een ETS-heffing die, afhankelijk van het vaargebied, varieert van 99 tot 213 dollar voor een gewone container en 149 tot 319 voor een reefercontainer.

De World Shipping Council, de internationale lobby-organisatie van de containervaart, is ​​sceptisch tover de manier waarop Brussel de kosten van de energietransitie aan de bedrijfstak wil doorbelasten. Enkele maanden geleden werd in het Europees Parlement een akkoord bereikt over het uitgangspunt dat 75% van de opbrengsten van de heffing via een fonds aan de scheepvaartsector wordt teruggegeven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement