Vanwege de wereldwijde congestie waren containers 15% tot 20% minder productief dan in de tijden vóór de coronapandemie. De cijfers komen van consultancybureau Drewry in een recent rapport.

Drewry schat dat elke container gemiddeld 18,1 maal is verplaatst in 2021. Een jaar eerder lag dat gemiddelde op 19,2 keer. Tussen 2010 en 2019 werd een container gemiddeld tussen de 19,5 en 20,6 maal verplaatst.

Meer op voorraad

Het consultancybureau schat dat er nu maar liefst 6 miljoen teu aan overtollige containers in de wereldwijde voorraad zit. Hoewel dat naar historische maatstaven veel is, zou dit ‘beheersbaar voor de industrie’ zijn, omdat er ook veel nieuwe schepen onderweg zijn. 

Drewry’s onderzoeker John Fossey legt uit dat ook de nieuwe emissieregels ervoor gaan zorgen dat het overschot aan containers snel wegvalt. ‘Sommige schepen zien zich gedwongen langzamer te varen, waarmee een container dus langer onderweg is. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat sommige vervoerders van plan zijn om meer buffervoorraad in hun materiaalpool te hebben.’ 

In 2022 en in 2023 zou de productie van nieuwe containers bovendien veel lager liggen. Respectievelijk gaat het om 3,9 miljoen teu en 2,4 miljoen teu. Het leeuwendeel van de bestellingen gaat dan om vervanging van oude containers. 

Tweedehandsjes

De prijs van zo’n nieuwe container gaat zakken, voorspelt het bureau. Ondertussen blijft de tweedehandsmarkt sterk en blijven de gebruiksmogelijkheden voor oude exemplaren toenemen.

‘Vooruitkijkend zullen zeevervoerders de komende twee jaar de belangrijkste kopers van materieel zijn, waarna verhuurders het heft weer in handen zullen nemen en hun aandeel in de voorraad zullen vergroten tot 54% in 2026,’ voegt Fossey toe. 

Drewry’s jaarlijkse overzicht van de containeruitrustings- en leasesector is gebaseerd op een wereldwijde telling van vlooteigenaren en een diverse reeks prognoses van Drewry.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement