‘Omgekeerde Zwitserse kaas’ voor een veiligere scheepvaart

scheepsongelukken

De Europese politiek en inspectieorganisaties zijn bezig om het in het veiligheidsbeleid in de scheepvaart over een andere boeg te gooien. Ze hebben het idee dat bemanningsleden en havenwerkers, de mensen die het zware werk in de maritieme sector doen en die daardoor logischerwijs de meeste fouten maken, door de spreekwoordelijke stuurlui aan wal altijd teveel ‘gecriminaliseerd’ zijn. Een nieuwe aanpak moet zorgen voor meer onderling vertrouwen en een atmosfeer waarin alle betrokkenen durven te leren van gemaakte fouten, iets wat de veiligheid in de sector ten goede zou moeten komen.

havenwerker, antwerpen

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk aanbieding

‘Omgekeerde Zwitserse kaas’ voor een veiligere scheepvaart | NT

‘Omgekeerde Zwitserse kaas’ voor een veiligere scheepvaart

scheepsongelukken

De Europese politiek en inspectieorganisaties zijn bezig om het in het veiligheidsbeleid in de scheepvaart over een andere boeg te gooien. Ze hebben het idee dat bemanningsleden en havenwerkers, de mensen die het zware werk in de maritieme sector doen en die daardoor logischerwijs de meeste fouten maken, door de spreekwoordelijke stuurlui aan wal altijd teveel ‘gecriminaliseerd’ zijn. Een nieuwe aanpak moet zorgen voor meer onderling vertrouwen en een atmosfeer waarin alle betrokkenen durven te leren van gemaakte fouten, iets wat de veiligheid in de sector ten goede zou moeten komen.

havenwerker, antwerpen

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen