De nieuwe joint venture moet niet alleen een belangrijke rol gaan spelen in de export van auto’s vanuit China, maar ook elders in de wereld haar diensten gaan aanbieden, zo heeft Cosco volgens verschillende internationale maritieme media bekendgemaakt. Onder welke naam de nieuwe speler gaat opereren, is nog niet bekend.

De oprichters van de nieuwe autotransporteur zijn om precies te zijn Cosco Shipping Specialized Carriers, SIPG Logistics en Anji Logistics. Eerstgenoemde bedrijf is een zusteronderneming van de bekende containerrederij Cosco en zelf gespecialiseerd in het verschepen van alles dat juist niet in een container past. SIPG Logistics is de logistieke tak van het Shanghaise havenbedrijf, terwijl Anji Logistics, het logistiek bedrijf van autobouwer SAIC Motor, geldt als China’s grootste specialist op het gebied van autologistiek.

Car carriers

Cosco Shipping Specialized Carriers krijgt een belang van 42,5% in de joint venture, SIPG van 37,5% en Anji van 20%. De nieuwe rederij gaat eerst varen met car carriers uit de inboedel van Cosco, maar het is de bedoeling dat de vloot verder wordt uitgebreid door schepen te kopen en te charteren en ook met nieuwbouwschepen. Cosco heeft zelf al jaren vijf car carriers, maar sprak in maart al eens de ambitie uit om de vloot flink uit te breiden om te kunnen profiteren van de groei van de Chinese autoindustrie.

In de Chinese haven Nansha (Guangzhou) is verder net een nieuwe terminal voor de overslag van auto’s geopend, de Haijia Auto Terminal, met ruimte voor 620.000 auto’s op jaarbasis. Nansha was al China’s belangrijkste haven voor de auto-overslag en verstevigt die positie met de nieuwe terminal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement