De contractprijzen stegen op veel vaargebieden nog steeds, die voor Europese import bijvoorbeeld met 1,9%, maar het waren wel de kleinste stijgingen sinds januari, aldus het platform. Dat feit gekoppeld aan de al langere tijd dalende spottarieven in de containervaart brengt Xeneta tot de inschatting dat de prijzen in langetermijncontracten op zijn minst een pas op de plaats gaan maken.

Kantelpunt

De tarieven in langetermijncontracten zijn nu 112% hoger dan een jaar geleden. Heel anders dan op de spottarievenmarkt, waar bijvoorbeeld een container Shanghai-Rotterdam te boeken is voor een 31% goedkoper tarief dan een jaar geleden. Het kantelpunt waarop een container vergeleken met vorig jaar goedkoper werd, viel op de spotmarkt al medio mei.

‘De rederijen hebben gedurende zeventien van de afgelopen negentien maanden geprofiteerd van duizelingwekkende tariefstijgingen, aangedreven door factoren zoals een sterke vraag, een gebrek aan equipment, congestie en Covid-onzekerheid’, zo zegt Patrik Berglund, ceo van Xeneta, over de langetermijnprijzen, ‘en juli heeft over de hele linie nog meer stijgingen doorgemaakt, maar de tekenen zijn duidelijk dat het sentiment aan het verschuiven is naarmate sommige omstandigheden veranderen.’

Troost

Berglund waarschuwt dat verladers zich nog zeker niet kunnen verheugen op tarieven die als een plumpudding in elkaar zakken. Hij ziet slechts de ‘indicatie dat de prijzen in nieuw af te sluiten contracten stabiel zijn in plaats van steeds plotseling opspringen, zoals we de laatste tijd gewend waren geraakt’. Dat het wel voorbij lijkt te zijn met de explosieve prijsstijgingen is, aldus de Xeneta-ceo, ‘waarschijnlijk een schrale troost voor verladers die voortdurend klappen hebben opgevangen van een oververhitte markt en nu zien dat de prijzen zich stabiliseren op historisch hoge niveau’s’.

Al maakt Berglund er de kanttekening bij dat hij zelfs voor de stabilisering van de contracttarieven zijn hand nog niet in het vuur durft te steken. Niets is nog zeker, zegt hij. Havens in Europa en de VS kampen nog met congestie, de onrust onder havenarbeiders groeit en het coronavirus blijft op de loer liggen: allemaal factoren die het voorspellen van de verdere prijsontwikkeling moeilijk maakt.

Onderhandelingspositie

De grote verladers waarvan Xeneta zijn data krijgt, hebben volgens Berglund over het algemeen evenwel het idee dat ze inmiddels een sterkere onderhandelingspositie hebben. Sommige maken voor een deel van hun volumes nu gebruik van de spotmarkt omdat de tarieven daar aantrekkelijker zijn. ‘De komende maanden beloven interessant te worden’, concludeert de Xeneta-ceo.

De World Container Index van Drewry, een barometer van de spottarieven in de containervaart, daalde donderdag weer, met 0,9%. Samensteller Drewry verwacht dat de spotprijzen ook de komende weken blijven dalen. Heel hard gaat dat overigens niet. Zo daalde de gemiddelde prijs op de route Shanghai-LA met 1%. Als enige zag de route Shanghai-Rotterdam zelfs een procent stijging: van 9092 naar 9154 dollar per veertigvoeter. Maar van een echt serieuze tarievenstijging zoals die normaliter in het hoogseizoen rond deze tijd plaatsvindt, lijkt het dit keer niet te komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement