Regenboogcontainers duiken ook dit jaar weer op bij rederijen

Tolerantie

Hapag-Lloyd voegt kleur toe aan zijn containerassortiment en presenteert aan het grote publiek een ‘gloednieuwe Rainbow Container’. De containergigant doet op 6 augustus mee aan de Christopher Street Day Parade in Hamburg en promoot daarmee, zoals zovelen in deze inclusieve 21ste eeuw, gelijke rechten voor de LHBTIQ+-gemeenschap. ‘Met de zes kleuren van de regenboog op de container geschilderd, roepen we op tot tolerantie en openheid voor alle mensen.’

Foto: Hapag Lloyd

Hapag is evenwel niet de eerste die met een container in alle kleuren van de regenboog tot uitdrukking wil brengen vierkant achter gelijke rechten voor eenieder te staan. Maersk presenteerde vorig jaar al twee vergelijkbare containers. Ook het Deense bedrijf wilde zich hiermee inzetten voor ‘diversiteit en inclusie’ en showde de pronkstukken ruim een week op de Maasvlakte, waarna de containers hun reis vervolgden om uiteindelijk uit te komen in Denemarken voor de Copenhagen Pride 2021. En ook dit jaar doemen de felgekleurde containers van Maersk overal op. In maart werden liefst vijftien nieuwe regenboogcontainers aan het assortiment van het bedrijf toegevoegd.

Zesde eeuw

Hoewel kleurrijke containers als fenomeen dus niet nieuw zijn, riep de boodschap van Hapag-Lloyd toch wat felle reacties op. Een duidelijk wat conservatiever Marokkaans transportbedrijf reageerde op ­LinkedIn dat het de containers van de Duitse rederij niet meer wil gebruiken voor internationaal transport omdat het niet achter de boodschap van de regenboogcontainers staat en homoseksualiteit afkeurt. Een medewerker van Hapag-Lloyd liet daarop weten geen traan hierom te laten omdat de containerrederij zich liever ‘focust op succesvolle groeiende bedrijven, waar dit bedrijf helaas niet onder valt gezien de keuze om zaken te doen gebaseerd op onwetendheid in plaats van acceptatie’. Ook vroeg de Hapag-medewerker zich af waarom het bedrijf 21ste-eeuwse technologie als Linked­In gebruikt, terwijl het tegelijkertijd verkiest zaken te doen als ‘een bedrijf uit de zesde eeuw’.

Lees ook: Regenboogcontainers Maersk op reis

Regenboogcontainers duiken ook dit jaar weer op bij rederijen | NT

Regenboogcontainers duiken ook dit jaar weer op bij rederijen

Tolerantie

Hapag-Lloyd voegt kleur toe aan zijn containerassortiment en presenteert aan het grote publiek een ‘gloednieuwe Rainbow Container’. De containergigant doet op 6 augustus mee aan de Christopher Street Day Parade in Hamburg en promoot daarmee, zoals zovelen in deze inclusieve 21ste eeuw, gelijke rechten voor de LHBTIQ+-gemeenschap. ‘Met de zes kleuren van de regenboog op de container geschilderd, roepen we op tot tolerantie en openheid voor alle mensen.’

Foto: Hapag Lloyd

Hapag is evenwel niet de eerste die met een container in alle kleuren van de regenboog tot uitdrukking wil brengen vierkant achter gelijke rechten voor eenieder te staan. Maersk presenteerde vorig jaar al twee vergelijkbare containers. Ook het Deense bedrijf wilde zich hiermee inzetten voor ‘diversiteit en inclusie’ en showde de pronkstukken ruim een week op de Maasvlakte, waarna de containers hun reis vervolgden om uiteindelijk uit te komen in Denemarken voor de Copenhagen Pride 2021. En ook dit jaar doemen de felgekleurde containers van Maersk overal op. In maart werden liefst vijftien nieuwe regenboogcontainers aan het assortiment van het bedrijf toegevoegd.

Zesde eeuw

Hoewel kleurrijke containers als fenomeen dus niet nieuw zijn, riep de boodschap van Hapag-Lloyd toch wat felle reacties op. Een duidelijk wat conservatiever Marokkaans transportbedrijf reageerde op ­LinkedIn dat het de containers van de Duitse rederij niet meer wil gebruiken voor internationaal transport omdat het niet achter de boodschap van de regenboogcontainers staat en homoseksualiteit afkeurt. Een medewerker van Hapag-Lloyd liet daarop weten geen traan hierom te laten omdat de containerrederij zich liever ‘focust op succesvolle groeiende bedrijven, waar dit bedrijf helaas niet onder valt gezien de keuze om zaken te doen gebaseerd op onwetendheid in plaats van acceptatie’. Ook vroeg de Hapag-medewerker zich af waarom het bedrijf 21ste-eeuwse technologie als Linked­In gebruikt, terwijl het tegelijkertijd verkiest zaken te doen als ‘een bedrijf uit de zesde eeuw’.

Lees ook: Regenboogcontainers Maersk op reis