CEO Hugo De Stoop verwijst hiervoor naar de uitkoop van International Seaways als mede-eigenaar van twee tot FSO-platform getransformeerde ultratankers, de verjonging van de eigen vloot en de verbeterde tarieven op de vrachtenmarkt.

De uitkoop van International Seaways zorgt voor een verhoging van een vaste inkomstenstroom tot 2032. De tarieven worden onder meer ondersteund door de terugkeer van China naar de aankoop van ruwe olie, en het gestegen olieaanbod.

Rusland

Euronav verwacht dat Europa zijn invoer van ruwe olie uit Rusland verder zal heroriënteren naar vaten uit de Atlantische Oceaan en het Midden-Oosten. Het ziet deze uitbreiden naarmate andere landen hun leveranciers van ruwe olie diversifiëren. Dit zou moeten leiden tot langere tonkilometers en dus het gebruik van extra scheepscapaciteit.

De gemiddelde leeftijd van de Suemax-vloot daalde tot 10,7 jaar en die van de supertankers tot 6,6 jaar, dit dankzij de verkoop van een aantal oudere schepen. De bouw van nieuwe schepen zal de vloot tijdens de komende maanden zowat 10% groter maken.

In het derde kwartaal van 2022 hebben de supertankers van Euronav die in de Tankers International Pool varen ongeveer 12.700 dollar per dag verdiend. 47% van de beschikbare dagen is al geboekt. De Suezmax-vloot, die actief is op de spotmarkt, heeft ongeveer 23.900 dollar per dag verdiend. Gemiddeld is hier 49% van de beschikbare dagen vastgelegd.

Intussen worden verdere stappen gezet in de versmelting met Frontline. Voor Frontline een officieel overnameaanbod zal uitbrengen op Euronav zal het zijn zetel overbrengen van Bermuda naar de Europese lidstaat Cyprus. Het overnamebod zal naar verwachting worden uitgebracht in het vierde kwartaal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement