Volgens dit bureau moet de Deense rederij over het tweede kwartaal 164 miljoen dollar aan vennootschapsbelasting afdragen, wat overeenkomst met 1,8% van de winst. Hapag, op dit moment een van de meest winstgevende bedrijven van Duitsland, komt met een belastingdruk van 21 miljoen euro, ofwel 0,5%, zelfs nog beduidend lager uit.

Tonnagebelasting

Die geringe belastingdruk vloeit voort uit het systeem van tonnagebelasting. In veel Europese landen kunnen rederijen ervoor kiezen om een vast bedrag per schip aan tonnageheffing te betalen in plaats van vennootschapsbelasting. Ook Nederland kent dit systeem. Rederijen die winst maken betalen daardoor veel minder belasting dan de ongeveer 25% vennootschapsbelasting.

Het Deense bureau toont zich zeer kritisch over de uitwerking van dit systeem in de huidige containermarkt: ‘Het verschil tussen winst en belastingen in het huidige klimaat is gewoon te groot om politiek te rechtvaardigen’. Sea-Intelligence wijst er verder op dat de containervaart door sommigen gezien wordt als een belangrijke aanjager van de inflatie, die de afgelopen twee jaar ‘buitengewoon onbetrouwbare diensten heeft geleverd’.

De World Shipping Council, de belangrijkste belangenbehartiger van de containervaart, verdedigt het systeem van de tonnageheffing. Volgens president John Butler zorgt het voor stabiliteit op de lange termijn in een kapitaalintensieve sector die van cruciaal is voor het functioneren van de wereldeconomie.

Extra belasting

Eerder reageerde miljardair en grootaandeelhouder Rodolphe Saadé van CMA CGM fel op voorstellen vanuit de Franse politiek om extra belasting op te leggen aan bedrijven die geprofiteerd hebben van de coronacrisis. ‘We betalen al belasting en dat is geen liefdadigheid. We helpen de consument. Wat ik wil is dat we stoppen met kijken naar CMA CGM en dat we naar mijn concurrenten gaan kijken’, aldus Saadé in een hoorzitting van de Franse Senaat.

In Denemarken heeft de economische raad afgelopen voorjaar al gepleit voor afschaffing van de tonnageheffing. Tegenover de krant Berlingske noemde voorzitter Carl-Johan Dalgaard de tonnagebelasting ‘een geschenk voor de sector’. Volgden hem is het ‘niet een regeling die maatschappelijk als als passend wordt beschouwd’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement