Rotterdam is een van de drie Europese aanloophavens van de nieuwe ‘Panda’-dienst van Tailwind, samen met Koper (Slovenië) en Barcelona, zo meldt Euro Nordic, het Ridderkerkse logistieke bedrijf dat in Nederland als general agent van de containerrederij is aangesteld. De maiden trip van de Panda-dienst begon op 18 juli in China, waar drie havens worden aangelopen, Taicang, Ningbo en Da Chang Bay.

Lidl nam de beslissing om zelf een nieuwe containerrederij te starten dit voorjaar uit onvrede over de vertragingen in de containerlijnvaart, de onbetrouwbare vaarschema’s, capaciteitstekorten en hoge containertarieven.

Tailwind Shipping Lines richt haar dienstverlening op een gelimiteerd aantal klanten, aldus Euro Nordic. ‘Klanten met vaste solide ladingstromen tussen Europa en China, aan wie een gegarandeerde aanvaartmogelijkheid aangeboden zal worden’.

Europese havens

De drie Europese havens worden één keer in de zestien dagen aangelopen, waarbij gebruik wordt gemaakt van in totaal vier containerschepen. Behalve de ‘Wiking’ zijn ook de ‘Jadrana’ (5.000 teu) en ‘Merkur Ocean’ (4.000 teu) gecharterd, terwijl Lidl het grootste schip van het kwartet, de ‘Talassa’ (5.500 teu, in het verleden onder meer actief als ‘MSC Malta’), heeft aangekocht.

De transittijd tussen de laatste haven in China, Da Chang Bay, en de eerste haven in Europa, Koper, is achttien dagen. De transittijd voor exportladingen van Rotterdam naar China wordt 28 dagen.

De ECT-terminal op de Maasvlakte wordt de vaste aanloopterminal van de dienst in Rotterdam. Met European Gateway Services (EGS), het intermodaal vervoersbedrijf van ECT, en het multimodaal samenwerkingsverband West Brabant Corridor zijn volgens Euro Nordic afspraken gemaakt over ‘een snelle, duurzame en efficiënte aan- en afvoer van de containers’. ‘Het merendeel van de containers kan binnen enkele dagen afgevoerd worden naar de verschillende inlandterminals’.

Euro Nordic

Kees Groeneveld, ceo van Euro Nordic, zegt verheugd te zijn dat Tailwind zijn bedrijf heeft uitgekozen als Nederlandse agent. ‘Tailwind is een dedicated niche carrier en dat sluit precies aan op de filosofie van Euro Nordic. Een niche speler is minder geïnteresseerd in de grote volumes maar geeft prioriteit aan een solide betrouwbaarheid en toegevoegde waarde voor de klanten’. Groeneveld noemt de komst van de nieuwe rederij een ‘doorbraak in de huidige containerlijndienststructuur van de grote carriers’.

De zestien dagen die Tailwind belooft te doen over het traject Da Chang Bay-Koper is volgens Groeneveld dermate snel dat de dienst ‘ook een alternatief kan zijn voor de spoorverbindingen tussen China en Europa’.

Jan Felix Grossbruchhaus, trade manager bij Tailwind Shipping, zegt dat ‘de laatste jaren veel verschepingen uit China en Azië met maanden vertraging op bestemming in Europa zijn aangekomen doordat de containers constant werden doorgerold. Gevolg hiervan was dat veel producten te laat aan de winkels aangeboden konden worden of dat industriebedrijven productie moesten aanpassen als gevolg van een tekort aan grondstoffen’.

Grossbruchhaus geeft leiding aan de nieuwe rederij samen met hoofd logistiek Peter Grönwoldt. Beiden hebben hun sporen in de scheepvaart al verdiend. Grossbruchhaus was bij de IJslandse rederij Eimskip directeur Duitsland en bij Maersk Duitsland actief als reefer manager Iceland. Grönwoldt was bijna twintig jaar lang directeur van de in Bremen zetelende scheepsmanager Harren & Partner. Met name het vertrek van Grönwoldt kwam voor het Duitse scheepvaartwereldje eind vorig jaar als een verrassing, waarna in het voorjaar duidelijk werd dat Lidl hem had gerekruteerd om het opstarten van de nieuwe containerrederij in goede banen te leiden.

Rederij opent eigen supermarktfilialen

De Maleisische rederij Malaysian Bulk Carriers, ook bekend als Maybulk, laat zien dat supermarktketens niet alleen in staat zijn om hun eigen rederij te beginnen, maar dat rederijen net zo goed hun eigen supermarkten kunnen openen.

Malaysian Bulk Carriers maakte volgens Maleisische media vorige week een samenwerkingsverband bekend met de Maleisische retailonderneming Tunas Manja Group, een groep die zelf in Maleisië al 85 supermarktfilialen onder de merknaam TMG exploiteert. De bulkrederij wil binnen twaalf maanden investeren in vijftien nieuwe TMG Mart-filialen en vijftien kleinere TMG Express-winkels. De Tunas Manja Group heeft contractueel beloofd de rederij drie jaar lang van supermarktproducten te voorzien en personeel te trainen. Het dagelijks runnen van de dertig winkels wordt echt het pakkie-an van het scheepvaartbedrijf.

Maybulk stapt in de supermarktbusiness om minder afhankelijk te worden van de ups en downs van de scheepvaartwereld. Ook de Maleisische rederij profiteerde in 2021 mee van de economische opleving, maar kende daarvoor enkele moeilijke jaren. Het bedrijf verkocht de afgelopen jaren een flink aantal oudere schepen uit de vloot, waardoor het nu afhankelijker is geworden van de nukken van de chartermarkt. Supermarktverkopen daarentegen vertonen volgens de rederij alleen maar een opgaande lijn en zijn volgens haar daarom een goede investering.

Het avontuurlijkste uitstapje buiten het bulk- en tankervervoer was voor Malaysian Bulk Carriers tot nu toe de investering in een containerdepot geweest.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement