Antong Holdings, het moederbedrijf van Ansheng Shipping, heeft volgens internationale media bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers bekendgemaakt dat het zelf containerschepen gaat inzetten op zowel de Azië-Europa-trade als de Transpacific. Het doet dat in samenwerking met CU Lines, een andere Chinese rederij die vorig jaar juni al een eigen lijndienst begon op de Azië-Europa-route.

20.000 teu

De containerschepen waarmee CU Lines zelf vaart op zijn Asia-Europe Express Service (AEX-dienst) waren eerder ook al gecharterd van Ansheng, maar dat bedrijf heeft volgens de internationale media nu dus bekendgemaakt ook een operationele rol te willen gaan spelen. De Britse site The Loadstar maakt daarbij gewag van twaalf Ansheng-schepen met een totale capaciteit van 20.000 teu die verdeeld zouden worden over de Azië-Europa-trade en het vaargebied Azië-oostkust VS.

CU Lines, dat vanuit China de Europese havens Rotterdam, Antwerpen, Hamburg en Southampton bedient, onderhoudt zijn vorig jaar gestarte AEX-dienst met vijf schepen die allemaal ‘Ren Jian’ heten, nummers 15, 16, 17, 23 en 25. De Chinese containerrederij heeft de ambitie om van de tot nu toe tweewekelijkse dienst een wekelijkse dienst te maken en heeft daarom nog meer schepen nodig. CU Lines verzekerde zich in het voorjaar daarom al van de hulp van de Taiwanese rederij TS Lines, die de AEX-dienst heeft versterkt met zijn schip ‘TS Singapore’.

Vloot

De uitbreiding van de samenwerking tussen CU Lines en Ansheng Shipping past ook bij die ambities op de Azië-Europa-trade, al zullen de samenwerkende rederijen ook tezamen de Maersks van deze wereld het vuur niet na aan de schenen kunnen leggen. CU Lines is met een vloot van in totaal 83.000 teu de 23e containerrederij ter wereld, terwijl Anton Holdings met 88.000 teu de 21e plek op de ranglijst bezet. TS Lines staat op nummer 19 met een vloot van 106.000 teu. Bij elkaar opgeteld komen de vloten van de drie partners in de buurt van de nummer 12 op de internationale rederijenranglijst, de Singaporese rederij PIL, die in zijn eentje kan bogen op 288.000 teu.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement