Dat melden zowel de Deense rederij als het Amerikaanse ministerie van justitie.

Maersk en CIMC sloten in september vorig jaar een deal waarbij de Chinese fabrikant 987,3 miljoen dollar zou neertellen voor de containerfabriek. De partijen verwachtten de verkoop in 2022 te kunnen afronden, maar de overname moest nog worden goedgekeurd door mededingingsautoriteiten in verschillende landen, waaronder de VS.

De Amerikanen wijzen er in een verklaring op dat de verkoop leidt tot de samenvoeging van twee grote fabrikanten van koelcontainers, terwijl er wereldwijd in totaal slechts vier fabrikanten actief zijn in dit segment. Bovendien zou door de deal 90% van de productie van reefercontainers handen komen van Chinese (semi)staatsbedrijven.

Volgens de mededingingsautoriteit in de VS zou de verkoop leiden tot hogere prijzen, lagere kwaliteit en supplychainproblemen. Bovendien ontstaat er dan een situatie waarin de overgebleven marktspelers dezelfde eigenaar hebben of via allianties met elkaar in contact staan. Daardoor ontstaat het risico dat ze onderling zaken gaan afstemmen, aldus de Amerikaanse anti-trustwaakhond.

Trotse eigenaar

Zonder de Amerikaanse bezwaren te noemen, wijst Maersk in een verklaring op ‘uitdagingen in de regelgeving’ als reden voor het afketsen van de deal. Volgens cfo Patrick Jany blijft Maersk daardoor ‘in de nabije toekomst de trotse eigenaar’ van MCI. ‘Wij onderzoeken nu wat de beste structuur is om de ontwikkeling van het bedrijf op lange termijn te kunnen waarborgen’, zegt hij.

Ook in Duitsland leidde de voorgenomen verkoop tot bezorgdheid. In december kondigde de Duitse kartelwaakhond daarom een onderzoek aan naar de effecten van de deal op de markt.

MCI is opgericht in 1991 en is sindsdien in handen van de Deense rederij. Het bedrijf telt 2.300 medewerkers in China en Denemarken, waar het onderzoeks- en testcentrum gevestigd is. MCI stopte twee jaar geleden met de productie van gewone containers omdat die activiteit verliesgevend was. Sindsdien richt het bedrijf zich op de veel duurdere reefercontainers. Maersk liet eerder al weten uit de productie van containers te willen stappen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement