Op de World Container Index van consultancybureau Drewry zakte het gemiddelde tarief op de route Shanghai-Rotterdam donderdag naar 8.010 dollar per veertigvoets-container. Een week geleden was dat tarief 8.430 dollar, de week daarvoor 8.833 dollar. Op de route Shanghai-Los Angeles is een vergelijkbare tarievendaling aan de gang.

Toen het jaar begon, was het Shanghai-Rotterdam nog ruim 13.500 dollar. Een jaar geleden ging het begin september over de 14.000 dollar heen.

Containertarieven

Sinds januari zijn de containertarieven langzaam maar zeker gaan dalen. Aanvankelijk verwachtten de deskundigen dat de prijzen in de zomer wel weer op zouden gaan krabbelen, maar inmiddels gaan ze er van uit dat zo’n opleving van de prijzen dit jaar zal uitblijven.

Onderzoeksbureau Transport Intelligence sprak twee weken geleden de verwachting uit dat de tarieven de rest van het jaar geleidelijk zullen blijven dalen, om in 2023 op een ‘normaal’ niveau te komen, een niveau zoals de markt dat voor de coronapandemie gewend was.

Een daling van 10% in twee weken tijd klinkt niet uitgesproken geleidelijk meer, maar anderzijds hebben de tarieven nog een lange weg te gaan voordat ze daadwerkelijk terug zouden zijn op het precorona-niveau. Op 27 februari 2020, de dag waarop in Nederland de eerste officiële coronapatiënt werd bevestigd, berekende Drewry voor een container Shanghai-Rotterdam het gemiddelde spottarief van 1.827 dollar per veertigvoeter. In 2018, toch ook nog geen eeuwigheid geleden, leidde het in de vaart nemen van een aantal nieuwe containerreuzen er zelfs toe dat het tarief eventjes onder de 1.000 dollar dook.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement