Wanneer het reisverbod voor de bemanningsleden precies wordt opgeheven, is nog onduidelijk. De details van de maatregel moeten nog worden uitgewerkt. De mannen zullen in elk geval toestemming nodig hebben van hun lokale militaire commando voordat ze mogen vertrekken. Ook is duidelijk dat zowel bemanningsleden van zeeschepen als rivierschepen gebruik zullen kunnen maken van de versoepeling van de regels, evenals stagiaires.

Skymar, een bureau uit Kiev dat Oekraïense bemanningsleden ondersteunt en bijvoorbeeld visa en vliegtickets voor hen regelt, maakte het besluit van de Oekraïense regering wereldkundig via een statement op de website Maritime Executive. Het bureau zegt de afgelopen tijd wekelijks brieven te hebben gestuurd naar president Zelensky en zijn ministers met de smeekbede om bemanningsleden weer in staat te stellen om hun werk op te pakken.

4 miljard dollar

Het belangrijkste argument van Skymar, en waarschijnlijk ook het argument dat de politici uiteindelijk heeft overtuigd, is dat de bemanningsleden een grote beroepsgroep vormen die een forse bijdrage levert aan de Oekraïense economie. Volgens het bureau brengt de beroepsgroep 4 miljard dollar op jaarbasis in het laatje. De bemanningsleden hebben volgens Skymar heel specifieke vaardigheden en dreigen hun werk definitief kwijt te raken, en daarmee de mogelijkheid om hun gezinnen te onderhouden, als het verbod om naar het buitenland te reizen nog langer gehandhaafd zou worden.

Oekraïne is een belangrijk herkomstland van maritiem personeel: in de internationale scheepvaart werken normaliter ruim 75.000 Oekraïeners, waaronder veel kapiteins en officiers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement