Dat voorspelt het Indiase consultancybureau Acumen op basis van een nieuwe studie. Vorig jaar spendeerden scheepseigenaren 3,5 miljard dollar aan deze installaties, die het zwavelgehalte van de uitlaatgassen van schepen reduceren om aan internationale regelgeving te voldoen.

Acumen voorspelt de meeste groei voor de zogenoemde natte scrubbers, die zeewater gebruiken om de afgevangen afvalstoffen te verdunnen en in zee af te voeren. Scrubbers vormen een alternatief voor het varen op zwavelarme brandstof. Die mag wereldwijd niet meer dan 0,5% zwavel bevatten en in sommige regio’s, waaronder de Noordzee, niet meer dan 0,1%.

Middellandse Zee

Verwacht wordt dat het aantal gebieden waar de 0,1%-eis geldt, de zogenoemde sulphur emission control area’s (seca’s), de komende jaren uitgebreid zal worden. Zo is er in Europa een akkoord bereikt om die eis in 2025 ook voor de Middellandse Zee in te voeren. De gewone stookolie, waar schepen met scrubbers op mogen varen, kan wel 4,5% zwavel bevatten.

De belangrijkste leveranciers van de miljoenen per stuk kostende installaties zijn volgens Acumen: Alfa Laval, Clean Marine, Damen Shipyards Group, DuPont, Ecospray Technologies, Fuji Electric, Kwangsun, Mitsubishi Heavy Industries, Valmet, Wärtsilä en Yara Marine Technologies.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement