Volgens de groep heeft Maersk zich niet gehouden aan medio 2020 gemaakte afspraken om ruimte op zijn schepen te garanderen. De betrokken verladers zouden daardoor gedwongen zijn om op de spotmarkt ruimte te boeken en daardoor zo’n 180 miljoen dollar schade hebben geleden.

De kwestie hangt samen met de introductie van het online boekingssysteem Twill in datzelfde jaar. Dat was toen nog niet uitontwikkeld, maar Maersk stemde in met een regeling waarbij U Shippers Twill op exclusieve basis voor twee jaar zou gebruiken, waarmee die de eerste verladersvereniging was die dit bij zijn leden kon introduceren.

Volgens de bij de FMC gedeponeerde klacht heeft het optreden van Maersk de verladers niet alleen op hogere kosten gejaagd, maar ook kortingen onthouden. Partijen moeten nog even geduld hebben voor ze weten of de klacht wordt gehonoreerd: de toezichthouder moet uiterlijk op 30 augustus 2023 met een voorlopige uitspraak komen en op 15 maart 2024 met de definitieve.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement