De cijfers komen uit de handelsbarometer van Duitse denktank Kiel Institute for the World Economy. Dat het op de Noordzee nu het drukst is, komt vooral omdat de files rond Shanghai en Zhejiang zijn afgenomen. Momenteel ligt daar 1,9% van de wereldwijde capaciteit in die regio vast. In juli was dat aandeel nog 3,6%. De congestie in de containervaart was in augustus op een hoog niveau. Volgens het instituut zit momenteel ongeveer 11% van alle verzonden goederen in containers vast op zee.

In de VS zijn aan westkust de wachttijden genormaliseerd. Wel zijn er nu problemen aan de oostkust, blijkt uit een analyse van de positiegegevens van schepen. De wachtrij bij met name de haven van Savannah in de zuidelijke staat Georgia wordt langer en langer.

Stakingen

De eerdere stakingen in Felixstowe en de Duitse zeehavens zijn gedeeltelijk debet aan de scheepsfile. De vertraging in het containervervoer via Felixstowe is door de achtdaagse staking, die vorige week afliep, met een factor 2,5 toegenomen tot 14,5 dagen. Voor de staking liep de Britse haven redelijk in de pas met het gemiddelde van de belangrijkste Europese zeehavens. Die wachttijden lagen in augustus rond de zes dagen.

De ‘Trade Indicator’ van Kiel meet import- en exportstromen van 75 verschillende landen wereldwijd en van de EU als geheel. De bezettingsgraad van containerschepen wordt door de Duitse denktank ingeschat op basis van diepgangmetingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement