Hij zei dit op een persbriefing over de stand van zaken in de containervaart. Niettemin waarschuwde hij voor ‘overhaaste interventies’ door overheden die vinden dat de containerrederijen wel erg weinig belasting betalen over hun enorme winsten.

Zo becijferde analist Sea-Intelligence dat Hapag over het eerste halfjaar minder dan een procent belasting hoeft af te dragen over de nettowinst van 9,5 miljard dollar, bijna drie keer zo veel als vorig jaar. Dat is grotendeels toe te schrijven aan het in veel landen toegepaste fiscale systeem van tonnageheffing. Daarbij betalen rederijen een vast bedrag per schip in plaats van vennootschapsbelasting.

Begrip

Hij zegt er begrip voor te hebben dat beleidsmakers het systeem ter discussie willen stellen, maar wijst er wel op dat dit de afgelopen twintig jaar goed heeft gefunctioneerd. ‘Het is de vraag of je dit op het spel moet zetten op basis van twee uitzonderlijke jaren’, aldus de Nederlandse rederijbaas.

De OESO heeft recentelijk berekend dat de effectieve belastingdruk in de wereldwijde scheepvaart tussen 2005 en 2019 ongeveer 7% bedroeg. Habben-Jansen stelt dat Hapag gedurende die periode afgezien van de laatste twee jaar ‘een redelijke belasting’ heeft betaald.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement